lördag 25 augusti 2012

De viktiga tankarna

Tanken styr känslan.

Det hörde jag Eva Rusz berätta om häromdagen i radio.

Jag vet det, fast behöver bli påmind om det ibland.

Allra helst nu när jag är mitt i ett sorgearbete.

Tanken styr känslan ...

Jag behöver tänka på det igen.

Öva mig ännu mer i att bli medveten om vad jag egentligen tänker.

Sedan ...

Att känna allt jag känner är helt OK.

Tiden från tanken till känslan är blixtsnabb, som att knäppa med fingrarna. Jag har, kanske, några sekunder på mig att hinna vända en tanke innan känslan når mig.

4 kommentarer:

  1. Tanken tror jag tillhör det sjätte sinnet men alla sinnena
    påverkar känslan ögonblickligen. Verkar det som.

    Livet är sorgligt
    om man tänker för mycket
    värt att tänka på.

    Din uppsats om skolan måste jag ge dig mitt allra högsta
    betyg för Anna-Karin! Från hjärtat, Kalle
    (Björklund sätter vi i skamvrån)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du läste min krönika, Kalle och för orden till mig. Det finns fler än Björklund som jag tycker skulle passa i skamvrån. ;)

      Allt gott!

      Radera
  2. Bara låta tankarna komma och gå, likaså känslor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Moi, så är det. Låta dem sväva förbi som moln på en himmel.

      Fast ibland brister jag när känslorna blir för starka. Det hände mig igår, när jag råkade hitta en kasse med saker efter min döda mamma som jag inte var beredd på. Tårarna flödade.

      Det tog en stund, jag var mycket trött efteråt, fick vila liggande i soffan. Så småningom lättade det i alla fall.

      Livet går vidare. Om än långsamt och lite tungt just nu för min del.

      Allt gott!

      Radera