måndag 7 juni 2010

Tacksam


Jag kände mig tacksam när jag vaknade i morse av väckarklockan. Tacksamhet är en härlig känsla. Den är mjuk, känns varm i bröstet, får mig att le, känna mig ödmjuk och lycklig.

Ibland om jag känner mig lite nere eller trött, brukar jag bestämma mig för att nu ska jag tänka på tre saker som jag är tacksam för. Det är enkelt att hitta tre saker att vara tacksam för, där jag är idag. Så klart är det första jag tänker på alltid, alltid mina barn. Sedan känner jag tacksamhet att jag lever, att jag har blivit så pass frisk som jag har blivit. Jag är tacksam för andra nära och kära i mitt liv, de som finns där för mig och de som jag får lov att finnas till för också.

Sedan finns det säkert 100 miljoner anledningar till att känna tacksamhet över. Allt från tvättmaskinen till månen. Dagen och natten. Ljuset och mörkret.

Jag brukar variera mig i vad jag känner mig tacksam över. Basen, det allra viktigaste, människorna som jag älskar, den tacksamheten finns alltid där. Tacksamheten över mitt eget liv också, över mig själv. Jag är tacksam att jag är jag.

6 kommentarer:

  1. Det är en självläkande sak det där med att fokusera på det som är bra i livet, och som du skriver, det finns ju så mycket.
    Och det är ju så det är, positivt tänkande föder positiv energi och negativa tankar föder negativ energi.

    SvaraRadera
  2. Jag brukar också försöka beskriva min tacksamhet, borde göra det oftare, tillvaron blir genast lite mer positiv då....idag känner jag mig extra tacksam över min familj...

    Vad märkligt, jag läste din text, kommenterade och läste din text igen innan jag publiserade den för att se att jag inte skrev likadant som du gjorde...och visst hade jag gjort det, jag skrev (men tog bort det) att jag är tacksam över att jag är jag och det var ju det sista du hade skrivit, häftigt....

    Kram och hoppas du får en fin dag /Heleena

    SvaraRadera
  3. Tacksamhetsträning är en väg till större tillfredsställelse i livet, helt klart.

    Hörde en intressant intervju i bilen igår. Ett par personer som jobbade med personlig utveckling (och som jag tror hade skrivit en bok..) tog upp det här med olika metoder som man kan använda sig av i vardagen för att må bättre.

    Bl.a. kom denna övning upp som du skriver om i ditt inlägg.

    Många tror att det vill till avancerade övningar/behandlingar för att förändra sin sinnesstämning, och att sådana här övningar liksom "är för lätta".
    Man kan höra kommentarer som att:
    "sånt där tror jag inte på",
    "sådana där enkla knep funkar inte",
    "det där har man ju hört förr"

    ...och det "svåra" (som en del kräver) är väl i så fall att GÖRA det, istället för att bestämma sig för att det inte fungerar.

    Jag VET i alla fall att det fungerar! :)
    (och du också...)

    Varma duggregnshälsningar!

    SvaraRadera
  4. Hej Malin!

    Ja, det är självläkande och det är fantastiskt att det finns en outtömlig källa att känna tacksamhet för här i livet. Det finns något för alla precis varje dag, tänker jag.

    Om man inte drabbas av en depression, då behöver man hjälp för att hitta tillbaka till förmågan att känna tacksamhet. Det är också något att vara tacksam för, att det finns människor att be om hjälp när livet känns som outhärdligt.

    Jag är tacksam över att ha hittat din blogg och alla andra fantastiska bloggar här i bloggvärlden!

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Hej Heleena!

    Det är fint att ta sig en liten stund varje dag och fundera över vad man är tacksam för just då, det ger kraft och energi och glädje!

    Tack för det du berättar om vad som hände när du skrev kommentaren till mig! Så häftigt! Det är stort att kunna känna tacksamhet över att jag är jag. Riktigt stort!

    Ha en underbar dag!

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Hej S o F!

    Ja, det fungerar! Det är inte svårare än så, att tänka på tre saker som man är tacksam för kan vända en dags mörker till ljus.

    Det enda som krävs är att man GÖR det, precis som du skriver. Att man tar sig tid att göra det. Och så tror jag att det hjälper att göra det med ett öppet sinne. Inte heller tvinga sig att tänka att det här fungerar. Utan bara göra det och registrera vad som händer inuti mig själv som människa. Känna efter hur jag påverkas som människa av att känna tacksamhet.

    Sommarregniga hälsningar (fint regn är det, jag älskar sommarregn!)
    Anna-Karin

    SvaraRadera