lördag 24 juli 2010

Fjärilstid, igelkottar och katter



Det har flugit omkring många fjärilar i luften de senaste dagarna hos mig. Kanske att det blir färre fjärilar som syns nu när det blivit mulet och svalare väder. Igår upptäckte min katt en igelkott i häcken och hon var så nyfiken att hon gick fram och nosade på den. Igelkotten blev rädd och fräste och fnyste och min katt blev också rädd och såg snopen ut.

Ibland tycker jag att min katt verkar ha gott minne. Ibland tycker jag hon inte verkar ha något minne alls. Som när det gäller igelkottar. Nästan varje sommar gör hon likadant. Upptäcker en igelkott, blir nyfiken, går fram och nosar. Och blir rädd. Att hon inte lär sig...

Idag klev jag upp till ett renstädat hem. Det har jag inte gjort sedan högtrycket kom. Det kändes... rent. Inget grus under fotsulorna när jag gick genom hallen. Och ryggen känns okey den också, trots dammsugningen igår.

Det märks att jag har haft semester, att jag har kopplat av under fyra veckor. Det märks att jag gjort mycket på "lust" och väldigt lite på "måste". Jag har hämtat kraft denna sommar. Vilken sommar vi har fått i år! Och den är inte slut än, därute hör jag gässen från åkrarna. Jag ser all grönskan. Mitt i sommaren står jag! Mitt i livet!

2 kommentarer:

  1. Ja vilken sommar, men det är skönt med lite svalare nu tycker jag. Mina hundar är också nyfikna på igelkottatna. Det har tittat fram en unge till nu från ett annat ställe, så nu är det fyra små kottar. Ha en mysig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Penselkvinnan!

    Jag håller med dig, en underbar sommar men det är skönt att det blir svalare nu, man sover bättre på natten tycker jag. Får mer energi på dagen.

    Fyra små kottar, det låter mysigt. Igelkottar hör samman med sommaren, tycker jag.

    Ha en härlig dag!

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera