onsdag 31 augusti 2011

Tonåringen i Turkiet och jobb på gång


Vid lunchtid fick jag sms från tonåringen att hon och hennes kille var lyckligt framme i Turkiet på hotellet. Hon lät så glad och skrev flera utropstecken i sitt sms. Äntligen får hon sola intill palmer nära en pool och havet som hon drömt om i så många år. Äntligen har hon sin drömsemester. Jag känner mig så glad för hennes skull. Det känns skönt att hon är så gammal som hon är, att hon snart ska fylla 19 år. Jag känner att jag kan lita på henne.

Jag fick också mail idag om jobben med Habo Turisttidning som jag har på gång nu i höst. Det är dags att boka in möten. Jag kände mig glad när jag fick mailet. Glad och tacksam att jag får det här jobbet i år igen.

Det är bra för en människa att ha rutiner, att ha en sysselsättning som känns meningsfull och ger glädje och en viss inkomst. Inte en sekund ångrar jag att jag startade Skrivklådan i höstas.

Jag var på A6 köpcenter en sväng och handlade lite strumpbyxor och annat åt min mamma. Sedan åkte jag och hälsade på henne med en bukett gullris. Hon blir alltid så glad när hon får besök, även om hon var trött idag.

Ikväll promenerade jag längs med Vätterstranden. Vättern var spegelblank och det var bara små, små gupp i vattnet, inte ens små vågor. Jag gick upp till Rosariet och vände. Det var fullt av blommor i Rosariet fortfarande. Mängder av underbara dahlior i olika färger bland annat. Jag tog många bilder, så de kommer säkert att dyka upp här i min blogg efterhand.

Efter promenaden var jag alldeles klibbig. Solen sken. Det har blivit varmt i luften nu igen.

Sommaren ger inte upp särskilt lätt, trots allt. Och det gör inte jag heller. Jag trampar på. Vidare i livet.


6 kommentarer:

  1. Det lät som en trevlig dag hos dig med fast inte du är i Turkiet. Jag sitter på Torpa hos min dotter o solar lite ute, det blev en fin dag.
    kram carola

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att du inte ger upp! Ja, sommaren hälsar på igen och det känns skönt, längtar inte till höstrusket. Jag har varit sjukskriven ett tag och börjar längta efter rutiner som du säger (men samtidig oro för hur det ska gå osv). Fick lust att gå till Botaniska av din blogg och titta på blommorna där. /cathrin

    SvaraRadera
  3. Där var ännu en flygmaskin i dimman. Slarvigt jag inte såg bättre upp.
    Men det blev ett par haiku i flygande sväng. :)

    Se som de flyger . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Har du hört den här?
    Allting går sin gilla gång . . . . . . . . . . . . . .Luffaren förde dagbok
    Trevligt att höra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .En färdskrivare.

    Nu behöver vi verkligen en del uppehållsväder. Inga bus-skurar vid
    buss-kurarna. Håll upp Kalle. Kram kram Anna-Karin.

    Det går inte att förhandsgranska. Då det får bli som det blir.

    SvaraRadera
  4. Carola: Ja, det var en trevlig dag och det var det igår också för mig. Jag promenerade halva Vätterstranden bort till Piren på kvällen. Jag fick se en underbar regnbåge och två grodmän som kom upp ur vattnet. En hel del annat också, som änder och människor. ;)

    Berätta gärna om du har något problem när du går in här i bloggen, med att kommentera eller så. :)

    Jag såg klippet i din blogg igår på dig och Amanda. Hon ser så pigg ut, din fina lilla unge. Ett riktigt litet charmtroll. :)

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Cathrin: Det är egentligen bara en gång i mitt liv som jag tänkt tankar på att ge upp. Men jag gjorde det inte den gången heller. Som tur var. Visst kan jag få sådana tankar idag också, men jag kan slänga bort dem, det kunde jag inte då, då satt jag fast i dem. Det var tungt. Men det gick över, tack och lov.

    Jag hoppas att du snart mår bättre igen, Cathrin. Utmattning kan vara en lång och seg process. Ibland mår man bättre och sen så blir man helt slut. Då får man ha tålamod och krama hoppet, som jag brukar säga. För varje bakslag återhämtar man sig snabbare igen, det vet jag säkert. Det har tröstat mig när det känts tungt genom åren.

    Så härligt att jag kunde inspirera dig att gå till Botaniska! Tack för att du berättar! Botaniska i Göteborg är jättefint, åh, sån lust jag fick att åka dit nu. :) Visst är där ett fjärilshus, till och med. Jag har inte varit där sedan ungarna var småskolebarn. Jag minns att de gillade att klättra i ett stort gammalt träd där. :)

    Jag är glad att du kikar in här i min blogg på BlogSpot. Berätta gärna om du har något problem med att läsa eller kommentera här.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Kalle: Härligt att du hittar hit till min blogg, jag blev så glad när du dök upp här med din kommentar till mig igår. :)

    Du skriver så bra, Kalle, inte behöver du väl någon förhandsgranskning av det du skriver, tycker jag i alla fall. :)

    En solig och ganska torr höst, det önskar jag mig också. Men nu på morgonen är hela Jönköping insvept i grå dimma och det har regnat i natt. Igår däremot var det en väldigt vacker dag hos mig.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera