lördag 28 januari 2012

Om att vara förebild


Så här vill jag vara som förebild, för mig själv, mina döttrar och kanske också för andra:

Jag vill vara en förebild för att hoppas, för att vara modig, för att våga vara medmänniska, för att skaffa sig ett bra liv, trots allt, för att vägra vara ett offer och för att våga göra verklighet av sina drömmar.


Jag vill också gärna vara en förebild för att våga vara den som ser och lyssnar till människor i utanförskap av olika slag. Allra mest tacksam och ödmjuk känner jag mig de stunder jag får vara en röst för människor i utanförskap som kanske inte själva orkar ha en röst längre. 

Hur vill du vara som förebild?

7 kommentarer:

  1. du är lite av det för mig. när jag behöver styrka och sluta att se på världen med svarta ögon klickar jag mig in till din blogg.
    du värmer alltid, även när du skriver om det svåra.

    jag har tappat det där med att vara förebild, att vilja vara det. vill helst nuförtiden gömma mig mellan mina väggar.
    har varit det förr på vis som inte varit jag. jag vet inte riktigt längre vad som är jag. känns som livet är nytt, som jag tassar på förbjuden mark.
    det är inte det att min självkänsla är låg, inte alls. det kan vara skrämmande hur man påverkar människor, precis som att ignoreras. jag har slutat att dela med mig av mitt välmenande. har slutat med att ge och ta till stor del i det reella livet. pausar.

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ninja: Oj, tack så mycket för de fina orden du skriver till mig, Ninja, så glad jag blir för dem. En tanke med mitt bloggande är just att sprida värme, även om jag inte alltid medvetet skriver så.

      Det finns perioder i livet när man inte ens orkar tänka tanken att vara en förebild. Jag har varit där, så jag tror att jag kan säga att jag förstår dig genom dina ord.

      Kanske ser allt en dag annorlunda ut för dig. Och om det inte gör det, så är det helt OK i alla fall. Det räcker att vara människa. Att våga visa sig och vara svag är att vara verkligt stark.

      Varm kram och allt gott till dig!

      Radera
    2. tror allt kommer se annorlunda ut i olika stadier i livet^^

      tack det var peppande och sköna ord att läsa här på morgonen.

      det samma <3

      Radera
  2. Anna-Karin, nog kan du med alla rätt i ditt tankesätt och handlande, med stolthet, känna dig som en god förebild. Din "garderob" är säkert också välskött, så jag väljer dig Maskroskvinnan och röstar följaktligen också på dig Anna-Karin, med kram från Kalle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalle: Tack för rösten, Kalle. ;)

      Kram!

      Radera
  3. Hejsan
    Fråga mig inte hur jag hamnade här men jag hittade en hel del intressant och substansfullt att läsa så jag återkommer gärna hit igen och läser och flanerar på din blogg
    Allt gott till dig
    vinterhälsningar
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emma: Välkommen hit till min blogg, Emma! Tack för orden du skriver till mig. De peppar mig att fortsätta mitt bloggande.

      Allt gott!

      Radera