torsdag 8 mars 2012

Nu lämnar jag Försäkringskassan



Jag har tänkt det många gånger förut under min tid som sjukskriven. Fast inte riktigt vågat. Inte heller orkat.

I dag har jag bestämt mig. Jag känner mig trygg i beslutet som jag fattat.

Jag kommer inte att söka om att få bli sjukskriven fler gånger. Trots den ohälsa som jag har kvar efter min utmattning.

Av allt jag läst om psykisk misshandel, är det just det som Försäkringskassan håller på med idag. Man misshandlar människor psykiskt. Man smeker med den ena handen, det vill säga man erbjuder till exempel möten/utbildningar/rehabilitering som ger hopp ett tag för att sedan slå sönder hoppet för den sjukskrivne. Man ger ersättning en kort tid för att sedan igen och igen och igen skapa osäkerhet kring om man kommer att få sin sjukersättning eller inte. Man smeker med den ena handen och slår med den andra. Jag känner igen psykisk misshandel. Jag har mött det flera gånger i mitt liv.

Enda sättet att bli av med en psykisk misshandlare är att gå, att lämna. Det är det jag gör nu. Jag lämnar Försäkringkassan. Jag känner mig lugn när jag skriver det. Jag tror att jag kommer att få mer energi i mitt liv som icke sjukskriven än som sjukskriven och beroende av en psykisk misshandlare. Jag kommer att lägga den energi jag har idag på att utveckla mitt skrivande, bland annat i Skrivklådan.

Jag tänker på de unga människor jag har hört talas om som bland annat finns i Göteborg. Intellektuella människor som lever i kollektiv, handlar second-hand och äter mat som de hämtat i containrar, mat som slängts fast att den fortfarande går att äta, vissa jobbar, andra studerar. De har som mål att klara sig på så lite pengar som möjligt. Delvis grundat på att de inte vill bidra till överkonsumtionen i samhället.

Kan de, så kan jag, tänker jag. Överleva. Detta är min styrka. Har man en gång varit fattig och på samhällets botten och överlevt, så är man inte rädd för att bli fattig igen. Jag vet att jag kan känna lycka utan en massa prylar och utan rikedomar.

Min make och jag är inte överens i den här frågan. Vart det leder vet jag inte idag. Jag får ta konsekvenserna av mitt beslut.

Nu ska jag börja räkna ned dagarna tills jag inte längre är sjukskriven. Det är jag som bestämmer dem nu. Inte någon som helst annan.

Egenmakt.

Det svåraste i livet är stunderna, dagarna, åren av tvekan.

Inte de dagar man fattar genomtänkta beslut djupt inifrån sitt hjärta.

Då dansar hjärtat. Då sjunger Själen.





29 kommentarer:

  1. Anna-Karin,
    Det känns som det är mycket nu omkring och i dig. Känner med dig och hoppas du hittar något slags lugn inuti när det stormar så.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är och har varit mycket omkring mig under en lång tid nu. Flera år. Nu har jag plockat bort en stor energitjuv från mitt liv och det känns befriande, det ger mig kraft att orka ta tag i annat i mitt liv.

      Vart det bär får jag se. Jag tar en dag i taget och känner tillit.

      Varm kram

      Radera
  2. Jag känner genom dina ord att det är ett beslut du tagit genom ditt hjärta!
    Önskar dig det bästa!

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du känner rätt, Gunilla. Det här beslutet har mognat fram inifrån mig själv. Bloggandet och Skrivklådan är basen som ger mig kraften att våga ta steget just nu.

      Kram och tack för dina ord till mig

      Radera
  3. Att bestämma själv över sitt liv - i alla sammanhang - är det viktigaste för att vilja och kunna leva ett fullt liv. Jag önskar dig allt gott i ditt beslut! Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fina Margareta. Du har så rätt, det är verkligen viktigt att bestämma själv över sitt liv, hur än konsekvenserna blir.

      Varm kram och allt gott till dig

      Radera
  4. Svar
    1. Tack, finaste Ninja.

      Allt gott önskar jag dig

      Radera
  5. Jag förstår dig så väl Anna-Karin. Förstår den lättnad du känner i ditt beslut. Och jag vet att som den kloka kvinna du är, så vet Du att det även kommer komma dagar av tvivel och rädsla.

    Men då gäller det att åter blicka tillbaka till de tankar och känslor du har nu. Minnas lättnaden och att du faktiskt själv äger ditt liv. Och inte är ägd av någon.

    För så snart vi behöver kassan el arb.förmedlingen så blir vi ägda av dem och alla våra mänkliga rättigheter tas ifrån oss.

    Det är mod att ta steget att gå och jag tror att styrkan och visheten inom dig kommer leda dig framåt.

    Allt gott till dig vännen. Jag hoppas att din make snart förstår dig och strax står enad tillsammans med dig.
    Det är svårt för en utomstående men även så nära som ens man, att förstå, vad det gör med en människa att ständigt vara jagad, behöva förklar, vara rädd att inte bli trodd och att alltid oroa sig. Svårt att förstå känslan av att vara ägd.

    Varm kram och allt gott till dig
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Annika. Jag känner mig helt lugn i det beslutet som jag tagit. Jag har Skrivklådan och jag vill lägga den kraft jag har idag där, på att klara de jobb som jag trots allt har och orkar med.

      Jag får se vart det bär, jag känner tillit.

      Den enda verkligt sanna trygghet man kan ha, är den inuti sig själv. De orden sa jag ofta till mig förut, innan jag blev sjuk och jag kände att de orden var jag.

      Nu äntligen, efter alla långa år sedan jag rasade ihop, verkar jag ha blivit tillräckligt stark för att kunna känna så i mig igen. Jag tror att du förstår hur jag menar, Annika.

      Varm kram

      Radera
  6. Du Anna-Karin det var tufft gjort, kanske du nu kommer att kunna läka !!! Skitstövlar som utöver misshandel, det är ju faktiskt Sant.
    Tråkigt att inte maken förstår ditt beslut ??
    Stor kram från Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här beslutet har mognat fram långsamt inifrån mig själv. Bloggandet var ett steg, Skrivklådan nästa steg på vägen dit där jag är idag.

      Du är en tuffing du också, Carola. Verkligen. Jag beundrar dig hur du lyckats ta dig ur Fas 3 till ett "riktigt" jobb.

      Ibland har man inte samma åsikt i en relation. Då kan det bli komplicerat. Fast jag har rätten att bestämma över mitt liv som människa.

      I äkta kärlek vill man att den andra partnern ska må bra, så känner jag i alla fall när det handlar om kärlek i en relation.

      Jag får se vart det tar vägen, det här har varit och är en mycket lång resa för oss två, Carola. Inget som jag bloggat om, fast "problemet" har funnits där länge. Det är ingen enkel match att leva i en relation, ibland så är det toppar och ibland så är det dalar.

      Kram

      Radera
  7. Modigt beslut!
    Nu vet jag inte hur er ekonomiska situation ser ut men jag vet att det går utmärkt att klara sig på väldigt lite pengar - om inte utgifterna är alltför betungande.
    Jag har ingen SGI, finns inte med i något fack eller a-kassa, har inget att förvänta mig i ekonomiskt bistånd ifrån samhället.
    Däremot har jag en man som tjänar bra och är själv närmast expert på att leva billigt.
    Lycka till och du - har man ingenting, kan man bara få det bättre!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Mångmamma, för orden till mig.

      Jag är också expert på att leva billigt, det är en stor rikedom att vara det, då är man en överlevare.

      Du har helt rätt, Mångamamma. Det kan bara bli bättre när man startar från noll, vad än det handlar om.

      Varm kram och allt gott till dig

      Radera
  8. Skönt att kunna ta ett sådant beslut, skulle göra det själv utan tvekan om jag hade möjlighet. Men tyvärr gör dessa ynka tusenlappar från Fk att jag har mat på bordet och tak över huvudet. Det går att leva på lite och jag hoppas din man snart kan dela ditt nya tänk.Jag har efter jag betalat hyran, elen, telefonen och försäkringarna 27 kronor om dagen att leva på,som ska räcka till medicin,min mat,katternas mat,fågelmat,hygienartiklar m.m.Det går, men det är tufft!Det sämsta är när barn,barnbarn elr vänner fyller år och under julen. Då känslorna blir som tyngst för allt vad jag skulle vilja ge elr göra för dem. Resa ner till mina barn med barnbarn som bor långt ifrån är bara att glömma.Det är en stor sorg bara det. Önskar dig allt gott i ditt nya liv utan att behöva vara förankrad i Fk:s bojor. Som du så väl beskriver. Ett bemötande som gör att människor mår sämre än de skulle behöva i sitt sjukdomstillstånd. Jag fick avslag på min handläggares utbytes"handel. De vill ha tyngre underlag,utredningsteamet och det är något som min läkare,fysioterapeaut,neurolog och arbetsterapeaut inte förstår. Det ska vara solklart enligt dem att jag är berättigad till varaktig sjukersättning. Nu fortsätter karusellen...
    Kram Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Nina, för det du delar med dig av från ditt eget liv här i min blogg. Jag vet hur det är att ha det "knapert". Länge sökte jag efter trygghet i ekonomin. Självklart är det viktigt att man som människa har en basal trygghet, att man har pengar till boende, mat, medicin och också till lite nöjen eller resor. Fast det allra viktigaste är att man har tillit till sig själv och en inre trygghet, tror jag. Då ordnar sig resten på något sätt.

      Jag har ju Skrivklådan och det är där som jag vill lägga den energi jag har nu. Framförallt hoppas jag nu på att få det lite lugnare omkring mig, utan att behöva känna press från FK, med oväntade telefonsamtal som det häromdagen, kränkningar, ifrågasättanden, att inte bli trodd, beslut som dröjer, ovisshet om hur det ska bli, byten av handläggare titt som tätt, jag är så trött på alltsammans.

      Jag önskar dig all lycka i den karusell som du är i just nu. Det är alldeles för många som har det så som du har det idag i Sverige. Det är ett inhumant system i sjukförsäkringen idag. Jag önskar att vi en dag har ett mer humant system, inte minst för mina barns skull.

      Varm kram

      Radera
  9. ser att det blev konstigt i texten efter utbyteshandel.Det syntes inte i förhandsgranskningen?Konstigt!
    Nina

    SvaraRadera
  10. Otroligt modigt!
    Man kan allt om man vill.
    Duktiga Anna-Karin. Heja dej!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Marika.

      Kanske är det modigt. Jag vet inte. Det är i alla fall ett mycket medvetet och genomtänkt beslut som jag har tagit nu. Jag har tagit många små steg som tagit mig dit där jag är nu idag. Och det känns befriande att ha tagit det här steget att lämna FK, oavsett vilka konsekvenserna blir. Jag känner tillit.

      Kram och allt gott till dig

      Radera
  11. Ja, Anna-Karin, du är en modig kvinna. Du kommer att få all hjälp du behöver. Det får man när man fattar beslut från hjärtat. Nya dörrar kommer att öppnas.
    Jag känner igen detdär med att maken är av annan åsikt. Så var det tidigare i mitt liv också. Det var någon sorts psykiskt våld.
    Du tar ansvar för och fattar besluten i och om ditt liv. Bra!
    Hjärtekram
    /Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fina Pia för dina peppande ord till mig, de värmer mig verkligen.

      Hjärtekram tillbaka till dig och allt gott önskar jag dig

      Radera
  12. jag förstår ditt beslut. Jag har själv valt att gå ned i arbetstid och med detta förstås ett magert lönekuvert, men hellre det än att ha FK flåsande i nacken, det är psykisk misshandel helt klart. Att skriva kan du, så jag hoppas du kan få mer inkomst av det. Jag hoppas att du ska kunna pusta ut nu. kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har gjort ett val som känns bra för dig, Cathrin, förstår jag, även om det också kostar dig. Fast hälsan är det viktigaste av allt, utan den förlorar man så väldigt mycket annat. Och nu gör jag ett val som känns bra för mig, bra för min hälsa.

      FK håller på med psykisk misshandel och det har man gjort länge, hela tiden som jag varit sjukskriven i alla fall, tretton år. Tyvärr har den här misshandeln förvärrats under de senaste åren. Det är inte lätt att ta sig ur ett sådant system, fast nu gör jag det. Nu lämnar jag FK. Jag har Skrivklådan, det är där jag ska lägga min energi nu. Jag ser framåt och känner tillit.

      Ja, Cathrin, jag pustar faktiskt ut just nu. Och jag behöver det.

      Varm kram

      Radera
  13. Jag tror och hoppas det är rätt. Försäkringskassan är ingen hjälpare, utan i mycket en stjälpare. Det för människor bästa hade varit en medborgarlön. Det skulle ge trygghet hos människor, och ombyte. Folk skulle våga prova på nytt, och hela samhället skulle dra nytta av det (utom försäkringskassan - de skulle bli överflödiga, de flesta).
    Du har mitt fulla stöd - även om det bara är moraliskt. Mvh Liberum

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Liberum, för ditt stöd till mig, det värmer mig.

      När det gäller medborgarlön så tror jag också att det skulle vara en bra lösning i ett samhälle, väl värt att prova. Jag har trott på medborgarlön i många år, det känns rätt för mig på många sätt.

      Jag önskar att allt är bra med dig, tack för dina ord till mig här i min blogg.

      Varm kram

      Radera
  14. Anna-Karin du slipper inte ifrån dem så lätt. Nu får de sig
    en stöt på Fk så de skickar dina pengar utan prut.
    Jag tyckte det var fel en gång att få sjukpenning när jag
    hade semesterlön. Men de satte ändå in pengarna på
    mitt bankkonto. Så fick det bli.
    AHA, du har kanske lockat en ledig miljonär till din hjälp
    Ja, han Reinfeldt tänker jag på :)) Grattis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får gärna skicka pengar till mig i fortsättningen också, FK. Det har jag haft som en dröm, en bild framför mig i många, många år. Jag har drömt om att en dag "säga upp mig" från FK, att de skickar pengar till mig, fast jag tar inte ut dem. Vilken känsla!

      På sätt och vis är jag där nu. Mitt i den drömmen. Jag har sagt upp mig från FK och det känns himla skönt! Tack vare Skrivklådan är det möjligt för mig att göra det nu. Oavsett vilka konsekvenserna blir. Då får jag komma på något nytt för att klara mig. Jag känner tillit.

      Ha, ha, ha.. ja, kanske att Reinfeldt är ledig nu, det verkar ju så. Fast, Kalle, jag tror inte riktigt att han är min typ, faktiskt. ;) :)))

      Varm kram och ha en fin helg!

      Radera
  15. Modigt och kärleksfullt beslut för dig själv! Respekt till dig Anna-Karin!

    Jag har själv ramlat ur FK, jag jobbar ju 75% och orkar inte mer, men dom sa att jag inte fick mer från dom. Det känns faktiskt riktigt skönt, nån slags frihet har infunnit sig, även om jag har mindre pengar nu så känns det värt det!

    Lycka till med allt nu!
    Kram Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik, jag höll nästan på att missa din kommentar till mig. Vilken tur att jag fick se den.

      Jag känner mig arg att läsa att du inte längre får din ersättning, det är stentufft att få bli sjukskriven idag. Så fint att du ändå kan känna frihet och att du har tillit till att du klarar dig också med mindre pengar.

      Som min mamma sa en av de sista dagarna i sitt liv: "Det är inte guldet som är det viktiga i livet. Det är naturen, blommorna, det levande." Och tänk, allt det är alldeles gratis att njuta av.

      Allt gott önskar jag dig och det gör mig glad om du dyker upp här ibland i min blogg och berättar om hur du klarar att ta dig fram i fortsättningen utan FK.

      Lycka till och varm kram till dig!

      Radera