torsdag 22 mars 2012

Tussilago



Det är märkligt hur förlamningen i mig på morgonen släpper när jag börjar gråta. Du är i mina tankar så fort jag vaknar, mamma. Jag ser dig framför mig, längtar efter att kunna stryka din kind, ditt hår.

Igår var jag på väg att ringa till dig. Fast det kan jag inte längre. Det gör ont att veta.

Det är en vecka nu sedan du dog. Det känns som att det är tre. Så mycket som redan har hänt. Så många beslut jag har fattat. Så många tårar som fallit. Leenden när jag tittar på det sista fotot av dig i min mobilkamera, så glad att jag tog det. Där skrattar du mot mig för alltid.

Idag ska jag ringa hemtjänsten om rollatorn som du aldrig ville använda. Om larmet som du inte heller ville använda utan la i en plåtask intill telefonen i bokhyllan. Fråga var jag kan lämna tillbaka dem någonstans.

Du fick som du ville, mamma, i alla fall. Det känns bra för mig idag även om det inte gjorde det just då. Jag var så orolig, så rädd att du skulle ramla och bli liggande varje gång jag lämnade dig länge, länge. Fast du var helt säker på att du skulle klara att resa dig igen om du skulle falla omkull. Din tro på dig själv var så stark.

Jag tar hand om de sista räkningarna och pappren du lämnat. Läser i din almanacka där du planerat in tvättdagarna med hemtjänsten. Jag ser din vackra handstil, inte darrig det minsta.

Jag längtar efter dig då, minns hur du berättade om  hur du bett hemtjänsten ta med en almanacka hem från Ica-affären fast att de inte fått med sig någon. Hur du bett dem gå tillbaka och tala om att du minsann skulle ha en almanacka så trogen kund som du alltid varit där. Minns hur glad och nöjd du såg ut för att du faktiskt fick den almanacka du ville ha. Av Ica-affären. Det var inte många som kunde sätta sig på dig, mamma, det var det inte.

Jag hittar vila i sorgen i att nu ta mer hand om mig själv. De enkla sakerna betyder mycket just nu. Duscha. Äta. Ta hand om katten, lilla Mimmi och blommorna. Lyssna på musik. Tid i ensamhet. Lyssna på fåglarna som sjunger så vackert därute.

Varje dag när jag kör in till stan, kikar jag efter tussilago i dikeskanten. De har fortfarande inte kommit upp, inte där jag brukar plocka dem. Jag önskar att de finns där på din begravningsdag, mamma. Då ska jag ge dig en stor bukett tussilago som jag gjort så många gånger i mitt liv.

Jag minns att jag redan förra våren när jag plockade tussilago till dig, frågade mig själv om det var sista gången jag gav dig en bukett tussilago i mitt liv. Så blev det. I alla fall till dig som levande. I alla fall sista gången en tussilagobukett från min varma hand in i din varma hand.

12 kommentarer:

  1. <3 <3 <3
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Hm, funkar inte med hjärtan... men tanken finns där.
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anna-Karin, både för dina hjärtan och för din tanke.

      Allt gott och kram

      Radera
  3. Det är så hemskt det där när man är påväg att ringa. Jag gör så fortfarande ibland själv fast det är snart 4 månader sen pappa gick bort. Finast govännen, skickar styrkekramar och kraft! Och en önskan till att det ska komma en massa tussilago till dig och mamma :) KRAAAAAAAAAAAAM Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbigt känns det när man känner att man vill berätta något och så kommer man ihåg, "ja visst ja, hon finns inte längre, jag kan inte ringa henne nu". Min mamma och jag hade kontakt med varandra i telefon minst 1-2 gånger varje dag, ibland fler gånger. Så, det är klart att det känns nu. Jag pratar med henne ibland i alla fall, för mig själv, i mitt huvud eller högt.

      Styrkekramar tillbaka till dig, fina Jennie!

      Radera
  4. Godkväll Anna-Karin, Jag minns en gång du skrev,
    att dina tårar förvandlades till ett vattenfall av skratt!
    Det tror jag kommer att hända dig igen och igen :)))))
    Det är jag säker på sa Kalle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad du minns, Kalle! :)

      Jag tror också att jag kommer att skratta, jag skrattar redan titt som tätt. Fast sorgen ska ha sin tid när den är där, tror jag, man ska ge rum för den också just då. Annars kan man konservera den och så dyker den upp långt senare på ett mycket jobbigare och mera allvarligt sätt. Det är viktigt för själen att tillåta sig att känna sorgen.

      Kram och allt gott, Kalle

      Radera
  5. Anna-Karin min vän...jag vet och känner precis vad du nu går igenom...och det är så svårt.

    Almanackan som har skrivits i och hemmet som var precis som när de lämnade det! Det är så svårt..men det enda jag kan säga dig, är att klockan stannar inte och livet fortsätter. De har de så bra där de nu är. Och de är med oss även om vi inte känner det! De finns där för oss! DET KAN DU VARA SÄKER PÅ!

    Kram min vän
    MariLou

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, fina bloggvän MariLou för dina trösterika ord till mig.

      Idag ska vi ha visning på min mammas lägenhet, det känns hur jobbigt som helst just nu. Fast jag måste igenom det för att komma ur det, det vet jag.

      Livet fortsätter, så är det.

      Varm kram

      Radera
  6. KRAM. Sänder en tanke till dig och din mamma.

    SvaraRadera
  7. Hu så sorgligt det är att läsa Anna- Karin. Vilket stort tomrum din mamma lämnat efter sig, jag är verkligen ledsen för din skull. Tur du har lilla Mimmi och familjen som kan trösta dig iaf.
    En stor kram från Carola

    SvaraRadera