fredag 11 maj 2012

Från kaxig till ynklig och liten - ny ansökan till FK


Tidigare i våras var jag en kaxig en. Jag skulle sluta sjukskriva mig, bli "hemmafru" i kombination med att jobba det jag orkar i Skrivklådan. Tänkte jag. Jag kände mig så pass stark då.

Sedan blev mamma allt sämre. Det slutade med att hon dog. Sorgen och allt kring min älskade mammas död har gjort mina panikattacker flera gånger om så starka. De suger musten ur mig. Jag har sömnstörningar, mardrömmar, koncentrationssvårigheterna har blivit värre igen. Jag får infektion på infektion. Kort sagt. Jag har fått ett rejält bakslag i läkningen av mig själv. Det är bara att acceptera, ha tålamod och känna hopp, acceptans, tillit. Ta hand om mig.

Min sjukersättning från Försäkringskassan går ut igen den 15 maj, alltså om bara några dagar. Idag ska jag till min läkare för att be om att få bli sjukskriven igen. Det känns för mig som att det var igår jag var där, fast det är kanske ett par månader sedan. Jag vet att jag hade fått besked att min mamma var döende sist jag träffade min läkare i alla fall. Så mycket som hänt sedan dess.

Även om min längtan är stark att slå mig fri från Försäkringskassan, som på ett sätt är negativ för min läkning med tanke på den press och stress som de sätter på mig som sjukskriven, tänker jag alltså be om att få bli sjukskriven igen till 75 %.

Sedan början av året har jag sagt nej till alla jobb och inte jobbat det minsta med Skrivklådan. Inte ens de 25 % som jag jobbat förut. Jag har helt enkelt inte orkat sedan min mamma blev så sjuk. Därför anser jag att jag också har rättighet att få bli sjukskriven.

Vad Försäkringskassan anser om det är en annan sak. Nu kommer jag att få vänta på besked igen. Jag kommer att få vara utan ersättning ett tag. Alltsammans precis tvärtemot vad jag skulle behöva för att må bättre. De nya reglerna kring sjukskrivningen gör att jag inte kan få en längre sammanhängande tid som sjukskriven. Utan det blir korta perioder varje gång som gör att jag knappt hinner landa förrän det är dags att ansöka igen, vara utan ersättning ett tag och känna oro inför hur beslutet kommer att bli.

Jag vet vad jag behöver. Jag behöver lugn och ro. Jag behöver få göra det jag orkar med utan någon press utifrån och utan misstänkliggöranden från någon som helst myndighet. Jag behöver tid för eftertanke och motion. Jag behöver göra lustfyllda saker. Jag behöver vänlighet och känna att människor vill mig väl. Jag behöver viss ekonomisk trygghet. Det som vi alla behöver för att må bra.

Jag gör så gott jag kan, trots de besvär jag har.

Fast ibland är det bara tiden och hoppet som kan läka samman det som skadat en människa.

Så idag känner jag mig som en ynklig liten människa. Trött, sliten och sorgsen. Fast inte uppgiven.

Jag längtar efter tröst. Efter att få bli ompysslad i stället för att man ska ställa krav på mig.

Jag längtar efter stabilitet i min tillvaro i stället för kaos.

Det kommer. Jag kommer dit igen så som jag gjort förut.

Ge mig bara tid. Och viss ekonomisk basal trygghet mitt i allt annat som svajar i mig just nu.


22 kommentarer:

  1. Anna-Karin i Halmstad11 maj 2012 kl. 09:08

    Ja, tänk om F kassan kunde vara mänskliga. Tänk så alla hade tjänat på det. Vi som behöver ekonomisk hjälp och de själva i slutändan. Hoppa så att du får din sjukskrivning nu och kan koppla bort F kassan, ett tag i alla fall.
    Är själv väldigt illa behandlad av dem, misstänkliggjord är bara förnamnet. Så jag vet att det sliter oerhört att ha en kontakt med dem. Man behöver egentligen vara frisk, för att orka ha någon som helst kontakt med F kassan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anna-Karin. Jag önskar att det ordnar sig för dig också. Hur det blir för mig kan jag inte veta säkert innan jag får ersättningen. Hopp, tålamod och tillit är det som gäller just nu.

      Kram

      Radera
  2. När jag läser hur fk behandlar de sjuka, blir så arg, så arg! I samma anda som "de nya moderaterna".
    Fy så hemskt!
    Håll i Anna Karin, det löser sig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, moi, härligt att du reagerar över hur man behandlar sjuka idag i Sverige.

      Tålamod, tillit och hopp är de orden som stöttar mig just nu.

      Kram

      Radera
  3. stå på dig för i dagens sverige ska man orka vara sjuk för att få sina rättigheter.styrketankar o styrkekramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Malurva. Problemet är att jag just nu inte har mycket till kraft att stå på mig. Fast som tur är har jag en förstående läkare som känner mig sedan elva år tillbaka. Hon stöttar mig så gott hon kan.

      Kram

      Radera
  4. Styrkekramar fintjejen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Double J.

      Styrkekram tillbaka till dig

      Radera
  5. Helt ohygligt vad vi som är sjuka ska behöva utsättas för ..
    skrämmande otäckt att det finns människor som ställer upp på att behandla andra lidande medmänniskor för detta ,
    som bara gör"sitt jobb "
    inte bara regering och politiker som brister .

    Om människor vägrade att utföra dessa övergrepp skulle de som beslutar inte ..gud så vidrigt ..att detta fortsätter år efter år ..ja jag orkar inte formulera mej
    ..bra att du orkar Anna Karin!!

    Det kom nyss en info om en FK-regel förändring ,som skulle träda i kraft ..införas om ett halvår ..ang prövning mot hela arb.marknaden

    lättnader..nån sorts backning i de hårda kraven ..återgång "till det gamla ".
    Jag har inte orkat var inne på FB ..inte sett nån länk ..men hörde det i nyeterna.
    Hoppas att det kommer att underlätta också för dej !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Candela. Ja, lite civilkurage hos de människor som fattar besluten tillsamans med vanlig medmänsklighet skulle vara bra, tror jag. Jag tycker att vi svenskar är alldeles för mesiga med att protestera mot t ex hur man behandlar sjuka och svaga i samhället just nu.

      Tack för din info om FK-regelförändring. Jag orkar inte sätta mig in i FK:s olika regler. Jag ber en bön för mig själv och så tänker jag tillit, tålamod, hopp. Det är det som jag orkar med just nu.

      Kram

      Radera
  6. Svar
    1. Tack, fina Ninja.

      Kram och allt gott till dig

      Radera
  7. Anna-Karin, du kanske bara behöver en liten tid till hos Försäkringskassan. Tänk så, så kanske det känns bättre. Håller mina tummar för dig.
    Stor kram från Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Carola. Jag har tänkt så som du skriver, att kanske jag bara behöver lite mera tid hos FK.

      Fast nu efter senaste läkarbesöket när jag fick veta att jag troligen har astma och kanske annat också, så skulle jag känna en sådan vila i mig om jag fick bli permanent sjukskriven till 75 %.

      Jag hoppas. Och så ber jag en bön för mig själv ibland. Det är det jag orkar med just nu.

      Stor kram tillbaka till dig

      Radera
  8. en STOR VARM KRAM till dig från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, lilla grisen.

      Stor varm kram tillbaka till dig

      Radera
  9. FK:s vinst går till bidrag åt krögare, biffhandlare och de
    allra högstavlönades städhjälpare och köksbytare.

    I dagens Sverige
    går lyxen före välfärd
    Girighetsbevis

    Tror du inte reglerna och ministrarna har mjukats upp
    något efter all kritik som skrivits om sjukförsäkringen?

    En tjej i 6:e klass skrev exakt så här på en liten lapp hon
    stoppat ned i min ryggsäck: ”Kalle jag är inte alls arg på
    på. dig tvärtom . Det var så rart och vi levde lyckliga i
    flera terminer. Och så mycket potatis vi plockade ihop
    ihop åt bönderna. Ingrid hette hon. Märkligt.
    Det var ledsamt att din Skrivklåda har stannat. Då får
    flugsnapparen orientera efter Vättern :)
    Jag hoppas din nya ansökan beviljas utan prut.
    Nu klappar jag om dig i tanken Anna-Karin och sänder
    allt vad datorn orkar med. 5 miljarder megabit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Kalle, 5 miljarder megabit, det borde kunna få fart på mig, tycker jag. ;)

      Jag tror inte att alla ministrarna har blivit mjukare, trots kritiken. Det behövs nog att de hamnar där själva, i lång sjukskrivning och långvarig ohälsa, för att de ska mjukna och förstå hur det är, tror jag. Och det kommer troligen inte att hända. De har säkert försäkringar som gör att de slipper ansöka om att få sjukersättning så som vi andra får göra.

      Kram, Kalle och ha en fin helg.

      Radera
  10. Hej Anna-Karin!
    Tack det var snällt sagt,inatt var det lite besvärligt vet inte
    hur jag legat med armen men den hade åkt av kudden*suck*
    Tar nog lite längre tid än jag trodde...
    Ha en fin helg
    Kramar
    PS:lite till dittt inlägg,du kommer från fel land bara,svenskarna bryr de sig inte om,vet inte om du såg inslaget i går om pojken som behövde personlig asistent?Där assistenterna fick jobba gratis sa de,hutlöst när han var så handikappad,och behövde hjälp dygnet runt.Så hjärtslitande det var.Jag vet inte annars vad för regler FK har.
    Kram igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Agath!

      Då förstår jag att det handlar om tålamod för dig också, precis som det gör för mig just nu.

      Kram och ha en fin helg!

      Radera
  11. Ibland behöver man hjälp för att kunna "ta hand om sig själv" - lugn och ro, slippa press, någon som lyssnar, någon som förstår, någon som tar hand om. Jag är glad så länge du orkar skriva om detta. kroppen tar stryk av stressen hela tiden, att inte få känna sig trygg och frisk. Jag vet av egen erfarenhet. Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu längtar jag väldigt mycket efter just det du skriver om till mig, Cathrin.

      Jag har haft alldeles för mycket stress alldeles för lång tid sammanhängande nu igen i mitt liv.

      Jag skriver inte heller om allt här i min blogg, det finns annan stress också i mitt liv.

      Jag är skitslut just nu, helt enkelt. Fast jag vet att det går att ta sig upp igen. Hopp, tålamod, tillit.

      Kram och ha en fin helg!

      Radera