torsdag 3 maj 2012

Klyftorna ökar i skolan

Klyftorna ökar i skolan, läser jag i Ekot. Inte nog med att klyftorna ökar i samhället. Klyftorna ökar också i skolan.

Det är barn som drabbas i båda fallen. Barn som inte har någon som helst egen makt att förändra för sig själva. Barn som är helt utlämnade till oss vuxna, till våra beslut och handlingar.

Ökade klyftor redan när man är barn, innebär ett försvagat samhälle på lång sikt anser jag.

Nej tack till ökade klyftor i samhället överhuvudtaget.

Jag vill att klyftorna i samhället mellan människor minskar i stället för ökar.

Det finns politiker som har makt, medel och möjlighet att arbeta i riktning mot minskade klyftor i samhället i stället för ökade klyftor. 


Vilket samhälle är det de med makt i Sverige strävar efter idag, undrar jag? Vill vi verkligen ha ett sådant samhälle i Sverige? 

Jag vill det inte. 

Se även: "Skolan allt mer ojämlik"

Löfven: Blandade elevgrupper ska stå i skollagen

Gymnasielärare: Nu räcker det 

2 kommentarer:

  1. När jag började skolan var det väldigt stökigt i vår klass det var övervägande invandrarelever. Ingen ro att lära sig något i den klassen. Jag kunde inte gå kvar där så jag bad min pappa om att flytta därifrån...ordnade med en annan skola. Det blev så. Dessa problem är fortfarande kvar och är egentligen inte något nytt och svåra att lösa. Man vill ha lugn och ro om man ska lära sig något så ville jag ha det iallafall..... Jag vet att på den tiden bussades dessa stökiga elever till skolor i s k bättre områden men klasserna där blev bara sämre faktiskt..detta gick ut på att de som var duktiga i skolan blev betydligt sämre....lösa detta med ett samhälle iallafall som Malmö är inte lätt...undrar vad det skulle komma förslag..jag har ingen lösning..med tanke på hur verkligheten ser ut.....
    /kojiki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns barn som har "turen" att ha en lyssnade förälder som hjälper dem att kunna byta till en annan skola, så som du berättar om dig själv.

      Sedan så finns det barn som har föräldrar som inte riktigt räcker till. Då ska samhället/vi andra vuxna finnas där för dem, se till att de har samma möjlighet från starten att få ett bra liv, en bra utbildning.

      Tyvärr ser inte samhället ut så idag. Det är bara att läsa i artikeln om hur det är därute i det allt kallare Sverige.

      För varenda liten unge som drabbas och som tappar lusten till att lära, förlorar vi alla på det. Det är de unga som är framtiden. Alla barn ska ha samma rättigheter till en bra utbildning oavsett varifrån man kommer. Det är min åsikt.

      Nästan allt här i världen går att lösa. Om man verkligen vill det.

      Det går att förhindra segregation av olika slag med politiska åtgärder. Åtminstone att minska den i stället för att öka den, som sker nu.

      Bilden från den svenska skolan idag avspeglar samhället i stort. Barn till t ex utförsäkrade, människor i utanförskap av olika anledningar, tar stryk. Det är en sanning som kommer att bli svår att överleva med för Alliansen, tror jag.

      Kram
      Anna-Karin

      Radera