lördag 26 maj 2012

Slänga böcker och sorgearbete

Nu är det redan pingstafton kväll.

Jag var på Plantagen och köpte rosa pelargoner till mammas grav idag.

Hade tänkt plantera dem idag också, fast kände att jag inte orkade det. Så ont i mitt öra och svårt att höra.

Jag somnade i soffan när jag kom hem.

Åt middag.

Somnade igen och sov ett par timmar.

Mycket ovanligt för att vara jag. Fast jag tror att jag behöver det. Sova.

Drömde en mycket otäck mardröm. Att jag var jagad, blev skjuten, blödde och kände mig hotad till livet. Vaknade stel av skräck.

Hade konstigt nog ändå fått en energikick av drömmen och sömnen på något sätt.

Slängde iväg hela mitt gamla lexikon från Bra Böcker i 24 delar.

Jag minns hur lycklig jag var när jag började samla på det lexikonet, hur rik jag kände mig då. Det var när jag hade börjat på mitt första jobb. Med lexikonet fick jag två böcker i varje paket. Jag minns fortfarande känslan när jag bar hem de där bokpaketen och glädjen jag kände när jag öppnade dem. Hur jag bläddrade försiktigt i dem, kände hur jag längtade efter att lära mig saker.

Nu finns Internet och de gamla gröna lexikonen från Bra Böcker har inget som helst värde längre. Världen har också förändrats så allt i lexikonen stämmer inte längre.

Jag har frågat både i bokantikvariat och Erikshjälpen, fast ingen vill ha dem. Så jag har bestämt mig för att slänga dem sedan länge. Idag gjorde jag det.

Det kändes bra.

Som att jag fick ur mig en massa annat också samtidigt.

Känslor.

Jag kan känna igen sorgeprocessen i mig själv från tidigare perioder av sorg i mitt liv. Hur det dyker upp lust till förändring plötsligt. Längtan efter att göra mig av med. Längtan efter att ta in nya saker i mitt liv.

Jag följer mitt hjärtas längtan och lust så långt det är möjligt nu.

Jag vet att det är något i mig som läker. Långsamt.

4 kommentarer:

  1. Känner igen...

    Jag har väl aldrig röjt och slängt/lämnat bort så mycket som de senaste 10 åren.
    Rensning i både det yttre och det inre.

    Varma kvällshälsningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra för både kropp och själ att rensa och röja. Precis som du skriver till mig.

      Kram!

      Radera
  2. Håller med dig Anna-Karin, önskningar är kanske till för att förverkligas, bara resurserna räcker.
    Det är svårt att röja och slänga, men:

    Ge dem en klackspark
    alla förtretligheter.
    Ryck på axlarna.
    Och
    Detta stöttar gott
    Tillit,tålamod och hopp.
    Dina egna ord.

    Då får du kanske prenumerera numera på NE i stället.
    Slå dig ner och slå upp m.a.o. I datorn...sa Kalle.
    Hoppas du blir bjuden på restaurangMorsdagsmiddag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räcker mer än väl med allt på Internet numera, tycker jag. Och så finns det ju bibliotek om jag vill ha böcker att läsa ur.

      Kram!

      Radera