lördag 12 maj 2012

Två saker gjorde mig glad vid mammas grav

Två saker gjorde mig glad när jag besökte min mammas grav idag.

1. Trädet hon vilar under ser ut att vara en lind som precis är på väg att börja blomma. Min mamma älskade träd och hon hade en hel lindallé alldeles nära sin lägenhet. Hon brukade njuta så när linden blommade, av doften.




2. Man hade pysslat om häcken alldeles bakom min mammas grav. Lagt täckbark där, gjort så fint.

Precis innan jag lämnade gravplatsen, vände jag mig om en gång till. Då fick jag se att precis där korset med min mammas namn på är placerat, växte det en stickling från en liten lönn. Den var på väg att börja blomma, ljusgrön och fin var den.

Märkligt att man hade låtit den vara kvar i häcken, tycker jag. Och så märkligt att den kom upp precis där, bakom min mammas kors.

Lönnen som träd har alltid betytt så mycket för min mamma, så länge jag kan minnas. Hon brukade ställa till med sommarkalas under en stor lönn i sin trädgård. Bjuda alla grannarna på kaffekalas.

I min trädgård finns en stor lönn som min mamma älskade och det gör jag också.

Ja, märkligt kändes det. Att få se den lilla lönnsticklingen idag vid min mammas grav. 




 

1 kommentar: