måndag 18 juni 2012

Avslutning på valpkursen




Mimmi haltade nästan inget alls idag på valpkursens examensdag. Som att hon "glömde" det bland alla dofter och hundar och hundägare. Märkligt, fast också hoppingivande om att Mimmi snart är helt bra igen.

Vi hade så roligt. Mimmi klarade sitt examensprov alldeles tillräckligt bra. Hon skulle dansa runt var målet. Mimmi stod på bakbenen och det är jag mer än nöjd med. Särskilt som hon haltat den senaste veckan.

Korvgrillning i solsken, avtackning av kursledarna. Det kändes lite trist att gå därifrån. Så där som det kan kännas när något som har varit roligt är över. Det har varit en fin grupp och härliga hundar. Både jag och Mimmi har lärt oss massor.

Nu räknar jag med att gå en fortsättningskurs i lydnadsträning till hösten.


Det är bra att ha något roligt att se fram mot när det börjar bli höst, det vet jag.

4 kommentarer:

  1. lilla vännen!
    den näpna och söta.
    så hon dansar inte illa det =D wow

    skönt att haltandet är mindre. och att hon ska få fortsätta i höst<3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. På något sätt kommer jag att fortsätta träna med Mimmi till hösten. Det är roligt både för henne och för mig.

      Kram!

      Radera
  2. Anna-Karin, här har vi kärnan till din lille pudels
    benproblem. Det är helt förkastligt att börja med så
    svåra cirkus och agilitykonster före ett års ålder.
    Benstommen är för svag. Skäll ut din kursledare
    som inte vet bättre. Men var lugn, Mimmi kommer
    att klara krisen utan operation bara hon slipper dansa
    på sina omogna bakben. Kram från Kalle o Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur var, Kalle, så hade vi (jag och min yngsta dotter) varit så slarviga med att träna Mimmi i att dansa. Vi tränade henne nästan inte alls. Hade till och med tänkt att strunta i det helt. Så, det är knappast troligt att det var det som ställde till det.

      Den sjukdomen hon har fått är ärftlig, hon är född med den.

      Däremot så tror jag att det kanske inte är lämpligt att jag tränar vissa saker med henne när hon antingen blivit opererad eller om det nu självläker. Jag tänker fråga veterinären om hur man ser på det, träning av olika slag. Lydnadsträning ska i alla fall inte vara några problem, tänker jag.

      Instruktören på valpkursen talade med oss om vissa övningar som olämpliga innan hunden är drygt ett år gammal. "Dansa" i det här fallet innebar bara att Mimmi skulle komma upp på sina bakben när jag sa ordet "dansa". Inget mer avancerat än så.

      Kanske slipper hon operation, lilla Mimmi. Jag önskar det så väldigt mycket. Jag tycker själv att hon har blivit bättre. Det är väldigt sällan som hon haltar eller hoppar på tre ben. All vila verkar ha gjort nytta. Om en vecka vet jag troligen hur det blir, operation eller inte operation.

      Kram och hälsa Jenny!

      Radera