torsdag 21 juni 2012

Mimmi har Calvé-Legg-Perthes sjukdom


Lilla, älskade, fina Mimmi. Undersökningen tog lång tid idag på Djursjukhuset. Veterinären sövde dig och röntgade dig.

Jag som väntade mig att få höra att det kanske var en sträckning, eller ett knä som skulle opereras, fick i stället beskedet att Mimmi har en sjukdom, Calvé-Legg-Perthes, eller Perthés sjukdom.

Det är en utvecklingsrubbning i skelettet. Blodcirkulationen gör så att höftleden förtvinar. Det handlar om Mimmis högra höft. Mimmi skrek så ont hade hon när veterinären undersökte henne idag. I lindriga fall kan sjukdomen självläka. Fast ortopeden bedömer i nuläget att Mimmi kommer att behöva opereras.

Först blir det fyra veckor när Mimmi ska vila så mycket som det bara är möjligt. Hon ska inte ens gå fem-minuterspromenader. Vilken utmaning, Mimmi ska VILA i fyra veckor. Under tre veckor får hon smärtstillande och inflammationshämmande. Sedan ny röntgen och där beslutar man om eventuell operation.

Jag har varit så orolig för beskedet jag fick vänta på hela dagen idag. Det blev en stor lättnad i mitt bröst när veterinären berättade för mig att Mimmi kommer att kunna ha ett bra hundliv trots allt. Hon ska inte användas för avel, fast det har jag ändå aldrig tänkt ha henne till.

Om inte sjukdomen självläker kommer operationen att göra att Mimmi blir smärtfri. Hon får eventuellt ett förändrat rörelsemönster efter en operation.

Huvudsaken för mig är att Mimmi kommer att kunna må bra och vara samma glada och sociala hund som hon varit hittills. Att hon kommer att kunna krama mig så som hon gör så ofta.

Så mycket jag älskar Mimmi redan. Den här dagen har varit så tuff, fast jag känner att allt slutade så bra som det bara kunde.

10 kommentarer:

  1. Hej
    Oj vad ledsamt...men bra dock att de fann felet....Ett bra hundliv är det viktigaste..om denna sjukdom inte ger större men efter op..så är det positivt..Synd om lilla Mimmi.....håller tummar att det ska bli så bra det kan bli.....och hoppas att det inte blir allt för besvärligt att hålla henne i stillhet..det kanske är det svåraste.....
    /Kojiki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Kojiki, det var jobbigt att få beskedet att Mimmi hade en sjukdom. Jag var inte alls beredd på det.

      Fast huvudsaken är att hon kommer att bli smärtfri och kan ha ett bra hundliv när allt är över.

      Kanske blir det operation, veterinären bedömde det så när vi var där. Jag får se om läget är likadant om några veckor.

      Mimmi har det så bra som det går just nu. Hon får ta det lugnt och det verkar hon klara av. Jag gosar mycket med henne, masserar henne lätt och tränar hennes intellekt nu när hennes kropp ska vara mera stilla.

      Tack för att du tänkte på mig.

      Jag önskar dig en härlig sommar!

      Allt gott!

      Radera
  2. Skickar varma kramar till Dej o Mimmi
    Önskar Er en skön Midsommar med gott "vovve"-bus

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Louise!

      Jag önskar dig en härlig sommar!

      Allt gott och kram!

      Radera
  3. Ojoj lilla Mimmi... Jag har aldrig hört talas om sjukdomen förut, vad mkt konstigt det finns man kan råka ut för...
    Jag hoppas Mimmi snabbt blir smärtfri och att operationen går bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket konstigt kan det hända med en liten hundvalp. Nu har Mimmi kunnat gå på alla sina fyra tassar i flera dagar, så det ser ut att vara på rätt väg. Fast inte förrän hon röntgas om två veckor får jag veta om det blir nödvändigt med operation eller inte.

      Huvudsaken att Mimmi kommer att kunna ha ett bra liv i alla fall, som liten hund.

      Kram!

      Radera
  4. Lite hjälptips om Mimmis dåliga ben från min veterinär-djurvårdare Jenny.
    De använder Vibrosfär för att stärka muskeltillväxten. Gång i vatten är mycket bra. Jag kan tänka mig Mimmi plumsa fram i Vätterns stärkande vatten. 10 cm djupt är lagom.
    Kosten bör kanske förändras.Inga tyngande godisbitar. Kolla med uppfödaren om ersättning
    ifall vården blir dyr.
    Synd att du har så mycket otur Anna-Karin.
    Nu fungerar nätverkeriet igen så Kalle i Tallbacken slipper du inte ifrån så lätt.
    Styrkekram till dig Anna-Karin som det heter på bloggspråk. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Kalle, för att du bryr dig och för tipsen som du ger till mig. Det med vikten tänkte jag på direkt jag förstod att det handlade om Mimmis leder. Viktigt att se till att inte Mimmi blir överviktig.

      Ja, när jag fick veta det här kändes det bara för mycket ett tag. Fast jag håller på att klättra upp igen, så som jag brukar göra. Mimmi kommer ju att bli bra så småningom. Ingen smärta, kanske lite ändrat rörelsemönster, fast det bryr jag mig inte om alls, bara hon mår bra.

      Härligt att du har fått igång nätverkeriet igen, Kalle, för det har känts tomt här utan dina trogna kommentarer, tycker jag.

      Just nu är det lite sommarbloggtorka hos mig. Fast rätt som det är så har jag skrivklåda igen.

      Kram!

      Radera
  5. OJ! Detta hade jag helt missat! stackars Mimmi och stackars dig! Hoppas nu att allt går bra och att hon får bli smärtfri!Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här var oväntat när det gäller Mimmi och det kändes som att det var droppen som höll på att få min bägare att rinna över.

      Fast jag har hämtat mig nu, det går bra för Mimmi att vila och hon har det bra. Har vi tur slipper hon operation. Annars så får vi ta det som det är och jag tror att allt blir bra med min fina, glada lilla Mimmi så småningom.

      Kram!

      Radera