fredag 8 juni 2012

Skogspromenad med Mimmi

I morse gick jag till skogen och sjön nära där jag bor med Mimmi. Det tar fem minuter för mig att gå så är jag vid den lilla rofyllda sjön bland fågelkvitter, blommor, stubbar, mossa och lummig grönska.

Den här platsen är en riktig liten oas. Alldeles särskilt nu när jag har en liten hundvalp med mycket spring i benen och nyfiken på att både lukta och smaka på världen. Vem vet vad man kan hitta när man vågar ge sig in på en stig?





"Ja, men, kom nu då, matte, hur länge ska jag behöva stå här och vänta?"










Vad i hela friden är det nu Mimmi  har i munnen, tänkte jag.



Det fanns fullt av sådana här skal nära sjön. Det var ett sådant som Mimmi hade nosat sig fram till. Jag har ingen aning om vad det är. Det ser ut som en mussla. Finns det musslor i sjöar? Någon som vet?


Jag älskar att titta på träden som växer på små egna öar i sjön.


Här vilar jag mig i det fina vindskyddet man byggt nära sjön. Fin plats att spana på sjöfåglar.


Liljekonvaljetid.



Förgätmigej. Vilket namn. Vilken himmelsblå färg!



Midsommarblommorna är redan i full blom.


"Men, matte ... hur länge ska jag behöva stå stilla här uppe, på bänken? Jag vill ner och springa nu, ju".

9 kommentarer:

  1. visst är det som så att de flesta midsommarblomter har blommat klart före midsommar...man kanske skulle prova lägga 7 karlar under kudden istället??? visst finns det musslor i våra insjöar men jag tror inte de är ätbara..vi dök efter dem vid min barndoms insjö Drevviken..letade efter den stora pärlan..men hittade aldrig någon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha.. lägga sju karlar under kudden, tack för det skrattet, Malurva! :))

      Aha ... så det finns alltså musslor i insjöar. Mimmi hon hittar allt möjligt som inte jag skulle hitta själv.

      Jag har läst att det finns de som tränar sin pudel till att leta upp kantareller. Kanske jag ska lära Mimmi det så småningom, tänker jag.

      Så synd att ni aldrig hittade den stora pärlan. Jag brukade också ha sådana drömmar när jag var en flicka, att hitta fantastiska saker som stora skimrande pärlor i snäckskal i havet. Och det vete katten, om inte jag fortfarande önskar det ibland när jag kikar i en mussla som jag hittar på stranden.

      Kram!

      Radera
  2. vilken härlig promenad du får vid sjön, förstår att du njuter. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fridfull och sagolikt vacker liten plats här vid sjön nära där jag bor.

      Kram!

      Radera
  3. Tack för att vi fick följa med på promenaden med lilla Mimmi. Roligt att se att du ser piggare ut nu.
    Kram från Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Carola. Ja, kanske att jag ser lite piggare ut. Bättre och bättre dag för dag.. som de sjunger i visan. :)

      Kram!

      Radera
  4. Vilken underbar natur du har omkring dig och som du kan njuta av när du vill. Så vackra bilder du tagit som vi fick ta del av.
    Har precis hittat till din blogg. Jag känner "systerskap" med dig eftersom jag också är utförsäkrad efter långtidssjukskrivning.
    Tänk om jag också kunde ta promenader i så vackra omgivningar, naturen är en lisa för själen.
    mvh Gunilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Gunilla, för det du skriver till mig och välkommen hit till min blogg.

      Naturen är en bra medicin för själen. Musiken är en annan, tycker jag. Och skrivandet för mig personligen.

      Utförsäkringar, däremot, är den sämsta medicinen av dem alla för människor, anser jag. En dag är de ett minne blott, det är jag övertygad om. Så, håll ut, Gunilla. Det gör jag.

      Kram och allt gott!

      Radera
  5. jajamensan det bör det allt finnas, har hittat det själv i sjöar jag badade i som barn. eller har vi båda råkat ut för konstigt fenomen?! :S


    ohh liljekonvaljer är bland de finaste och näpna mimmi med spjuverhet i blicken <3

    SvaraRadera