måndag 27 januari 2014

Drömmer om våren en trött måndag


Jag vaknade gång på gång inatt. Om det var av vinden eller nacksmärtan eller elementet som knäppte, vet jag inte. Så blir det ibland. Jag är lyckligt lottad som kan ta det lugnt efter en sådan natt.

Ute är det råkallt och blåsigt. Grått. Verkligen januari.

Mina husdjur är lika trötta som jag idag. Sådan matte, sådan ... ja, det verkar stämma. Ibland.

Fast Vättern ligger öppen. Det är den sista veckan i januari. På bordet framför mig står en kruka med pärlhyacinter som började slå ut i helgen. Det bor så mycket vårkänsla i den där lilla krukan pärlhyacinter för mig. Jag drömmer om våren.




13 kommentarer:

  1. Vad dina djur myser ... kul att se ;.)
    Ja är man sjukpensionär och har ont så kan vi ta våra dagar i den takt vi själva vill eller hur *ler*
    Hoppas att denna natt blir bättre? /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sömnen är så viktig för hur man t ex ska orka att vara aktiv när man lever med smärta av olika skäl. Den här natten sov jag bättre. Härligt! :)

      Kram

      Radera
    2. Bra :-)
      Jag tröstar mig alltid med att jag går hemma och jag tar det i min egen takt trots värk osv. Är min egen chef så att säga *ler* /kram

      Radera
    3. Det är en av de stora fördelarna i min situation; jag är min egen chef. Det ger en härlig känsla inuti att känna så! Jag har skrivit en dikt om just den känslan någon gång minns jag nu. :)

      Kram

      Radera
  2. Din gamla väggklocka Anna-Karin,
    fungerar den, eller ska jag….?

    Väderrapport från snövit Tallebacke:

    Kyla, snö och storm
    Två vintrar mot en sommar
    byter jag gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väggklockan är från min mammas farfar. Den har stått still på klockan halv tio så länge jag kan minnas. Det tycker jag är skönt. ;) Skulle jag ändra mig så vet jag ju var du finns, Kalle. :)

      Kram

      Radera
  3. Ibland får både folk och fä vara trötta. Jag tycker det är jättemysigt att ta en tupplur tillsammans med en katt eller hund. Egentligen är det väl nu vintern börjar på allvar, men kolla - det är allt ljusare ute. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ljuvligt att ta en tupplur tillsammans med sitt husdjur, verkligen. Vilken avkoppling och vila! :)

      Jo, det ljusnar ute och konstigt nog så är jag ofta mycket tröttare efter jul än före. Jag har lätt att få lite vårdepp när ljuset kommer tillbaka. Behöver ta väl hand om mig den här tiden på året och hela våren egentligen.

      Kram

      Radera
  4. Ps. Kan du inte visa en bild på din basker - den låter så fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gärna, Cathrin! :) Om du kollar i det här blogginlägget så är jag med på bild med min nya baskerliknande stickade ullmössa på huvudet. :)

      http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.se/2013/12/julmarknad-i-eksjo.html

      Radera
    2. Psst... Cathrin.. om inte du hittar bilden på mössan i länken, skriv till mig igen så ska jag plocka fram bilden till dig. :)

      Radera
  5. Jo, jag hittade din mössbild -jättefin var den. Det strålar om dig riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den fin, min mössa, Cathrin! :) Jag vet inte varför, fast direkt när jag såg den på julmarknaden tänkte jag på Tove Jansson och hennes underbara figurer. :)

      Kram

      Radera