fredag 21 mars 2014

Denna dagen



Jag är förkyld. Regnet har smyckat fönsterrutan med glittriga droppar. Det är mulet och blåsigt. Inte ens min lilla dvärgpudel Mimmi vill gå ut idag. Fast hon måste ut en stund i alla fall.

Mimmi är så långhårig nu. Hennes päls är härlig att borsta. Ibland trillar hennes långa hår på huvudet ner och hon får mittbena. Det ser roligt ut. Jag får försöka låta bli att skratta när jag ser henne så. Det är tre veckor kvar tills hon ska klippas kort. Tills jag kommer att se den lilla kroppen som är där under hennes stora päls.



Jag hörde på vädret igår att det är värme på gång. 10-15 plusgrader. Längtar efter att köpa penséer. Jag behöver nya stora krukor att plantera dem i. Korgen jag haft på framsidan har gjort sitt.

I mitt stora fönster blommar novemberkaktusen som min mamma köpte en gång. Den har en så ovanlig färg, champagnefärgad. Jag har aldrig förut eller senare sett en novemberkaktus i just den färgen. Det känns lite speciellt att den slog ut sin första knopp på min mammas dödsdag. Ett tecken? En hälsning? Vem kan säkert veta. Allt jag kan göra är att tro.



Idag ska jag ta det lugnt. Vattna blommorna. Lyssna på musik. Läsa. Ta hand om mig. Vara i stillhet.

Göra något vackert av denna dagen som jag fått.


#Blogg100 - Dag 22

10 kommentarer:

  1. God morgon Anna-Karin! Det är skönt med dagar då själen får gå i morgonrock och tofflor, när inga krav finns, när det är ett lugnt varande som råder.
    Tror som du angående blomman.
    Kram till dig! Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så härligt att ge vilodagar till sig själv ibland. Så härligt att de ger mersmak för mig. :)

      Fler vilodagar till folket! :)

      Stor kram

      Radera
  2. Ta det lugnt o njut av dagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde jag, Jexstar. Välkommen hit till min blogg!

      Kram

      Radera
  3. Tänk så bra du har det Anna-Karin, har jag tänkt många gånger.
    Har du också tänkt på det? Har du tänkt på att du kan tova dig
    en förträfflig svart basker av Mimmis avklippta päls.

    Idag fick jag veta att släktforskarna funnit ytterligare 45000
    Långarydare! Vi är nu så många av denna godfrejdade stam,
    ifrån Småland, att vi kan ta hand om styret i detta vanskötta
    land och skapa ett rättvist samhälle. Vad tror du om det? ;)
    Du får bli ideolog. Nu tar jag fritt för idag. ((Kram)) Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart är vi kanske allesammans Långarydare, Kalle. ;) :)

      Bra att du tar dig fritt ibland. :)

      Kram

      Radera
  4. Klokt att ta det lugnt och vila. Det behövs oftare än man tror. Mimmi är så söt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla människor behöver tid för vila och återhämtning. Fast ibland glömmer vi bort det i vår tid. Och ibland talar kroppen om för oss att vi behöver det. :)

      Kram

      Radera
  5. ”Regnet har smyckat fönsterrutan med glittriga droppar.” Denna
    vackra rad som du skrivit, tycker jag inte ska bläddras iväg obemärkt.
    Något liknande hände på mitt fönster i vintras, om det skrev jag:
    Snöblask på rutan
    formade isfigurer
    i hällristningsdans.

    Men innan jag fått fram kameran hade allt rasat samman.
    Fönstret blev rentvättat iaf. ;) ((Kram)) Kalle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om dina ord om snöblasket, Kalle. Tänk hur man kan förändra det man ser genom HUR man ser på det. Regn och snöblask och annat också.

      Synd att din kamera rasade samman.

      Kram

      Radera