torsdag 24 april 2014

Dags för mörkläggningsgardiner

Det är underbart med de långa ljusa försommarkvällarna. Och de ljusa morgnarna också. Fast jag får inte de sovtimmar som jag behöver den här tiden på året. Jag blir så trött av allt ljuset.

Ibland smyger jag ner i gillestugan en stund på dagen och gömmer mig för ljuset.

Jag njuter av att se att snart, snart är där utspruckna blad på träden som ger trädskugga att vila ljuströtta ögon i.

Idag ska jag försöka få tag i mörkläggningsgardiner på Ikea att dra för fönstren i sovrummet på natten.

Man behöver ett svalt och mörkt sovrum på natten för att få den djupa läkande nattsömnen som ger kraft till en människa. Min känslighet för ljus har ökat med åren och alldeles särskilt mycket efter utmattningen.

Det handlar om balans mellan ljus och mörker i det här fallet också.

Precis som livet självt.



#Blogg100 - Dag 56

10 kommentarer:

  1. Mörkläggningsgardiner är toppen. Började med det när jag jobbade natt på Aftonbladets teknikavdelning och behövde sova dagtid. När jag senare flyttade hit där jag bor nu behövdes mörkläggningsgardiner av andra orsaker. Vägen utanför. Förbi-fladdrande ljus från bilarna. Idag finns det ju i alla fall snygga mörkläggningsgardiner. Både i form av rullgardiner och mer som vanliga gardiner. Hemtex har många fina.Ikea har både rullgardinsvarianten och tygvarianten. De snyggaste har jag sett på Hemtex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det du berättar, Nini. Härligt att jag inte är ensam om att behöva mörkläggningsgardiner. Jag hittade ett par bra på Rusta igår. För ca 400 kronor tillsammans. Och jag sov betydligt mer sammanhängande och djupare inatt än på länge. Tänk så viktigt det är att sova gott!

      Ha en skön helg och allt gott!

      Radera
  2. Det borde jag med införskaffa. Trevlig blogg..:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Susanne, för att du kikade in här och för orden till mig.

      Allt gott!

      Radera
  3. Jag har också svårt för det skarpa ljuset så här på våren och kan inte vara utan solglasögon och även mörkläggningsgardiner. Vi har solen från vardagsrummet men i sovrummet är det inte som mer än nån timme på morgonen, fast vi flyttar ju snart

    Härligt att det gror hemma hos dig. Man behöver verkligen balans men brädan vickar lite hit och dit tycker jag ;) men ibland står den stilla ett tag

    Ha en skön kväll
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solglasögon behöver jag också soliga dagar. Har man smärta blir man både mer ljus- och ljudkänslig. Så solglasögon och mörkläggningsgardiner fungerar bättre än smärtstillande för mig.

      Jo, visst vickar den där balansbrädan lite hit och dit. Det gör den för mig också. Det är inte lätt att hitta den där balansen mellan vila och aktivitet när man har fått problem med nacken. Man får göra så gott man kan och ta dagen som den kommer. :)

      Kram och allt gott!

      Radera
  4. Under krigstiden var det tvång att sätta upp svart mörkläggningspapp
    för fönsterna minns jag. Kolmörkt i hela Tallebacken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du minns mörkläggningspapp under krigsåren. Jag minns att min mamma berättade om det många gånger. Hur hon och hennes syskon fick smyga ut på kvällen i mörkret och se efter att det inte syntes något som helst ljus från fönstren på huset där de bodde. Det måste ha varit hemskt, tänker jag, de där krigsåren. Rädslan för att Sverige också skulle invaderas. Och också alla svenskar som fanns vid gränserna och fick uppleva kriget de också på nära håll. En del blev aldrig desamma igen efter det, berättade min mamma.

      Så lycklig jag är som alltid har levt i ett land i fred. Jag bara önskar att det fortsätter att vara så. Ingen är självklart kan jag känna, särskilt med tanke på situationen i världen just nu.

      Kram

      Radera
  5. Min första erfarenhet av mörkläggningsgardiner/mörkläggningspapp var under oktoberkriget i Israel 1973. Jag bodde i Tel Aviv då. På kvällarna var det patruller som gick runt på gatorna och kollade att man hade ordentligt mörklagt. Om inte blåstes en visselpipa och man fick rätta till. Har svårt att fatta att det redan är 40 år sen. Glömmer aldrig hur det var när oktoberkriget bröt ut. Tiden det varade var kaotisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det du berättar, Nini, så intressant att läsa om det. Och inte konstigt alls att du aldrig glömmer just det. Måste vara ett mycket starkt minne, tänker jag.

      Allt gott!

      Radera