tisdag 17 juni 2014

Tankar kring selfie


Robert Aschberg anser att ta en selfie är detsamma som att slicka sitt eget kön och funderar över om vår tid en gång kommer att kallas narcissismen.

I en annan krönika läser jag tankar kring fenomenet selfie från en kvinna något yngre än mig själv som menar att genom selfien har vi äntligen (inte minst som kvinnor) makten över bilden på oss själva. Makt över hur vi väljer att visa oss för andra.

Jag gillar att ta selfie på mig själv titt som tätt. En gång i tiden var jag den som alltid tog kort på andra fast mycket sällan verkade ha varit med på kalas eller vid jular eftersom det var jag som höll i kameran. Nu kan jag alltid vara med på bild, när helst jag vill.

Är det viktigt att ta en selfie? Kanske inte. Fast hur som helst hade jag väldigt roligt igår när jag försökte ta en selfie på mig själv och min hund tillsammans.

Vad tänker du kring fenomenet selfie?

Brukar du ta selfie på dig själv?



#bloggswe

6 kommentarer:

  1. Jag avskyr att vara med på kort, höll alltid stenhårt i kameran på kalas och sånt. Fick ett erbjudande att gå till en proffsfotograf en gång, för att min syster, som alltid blundar på alla kort, gjort det. Kan hon, så kan jag, tänkte jag. Blev lite lättare efter det, men njae... inte så ofta egen selfie. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du gick till proffsfotografen den där gången, Ann, tänker jag. :)

      Jag har aldrig haft något emot att vara med på kort, tycker bara att det är roligt. Man är både lika och olika som människor.

      En annan tanke kring fenomenet selfie är att det är ett sätt att försöka få kontakt med människor. Så tror jag ofta att det är i sociala medier. Människan (vår hjärna) reagerar antingen man vill det eller inte när man ser ett ansikte på någon. Också när det är en selfie.

      Allt gott!

      Radera
  2. Aldrig "selfie", måste erkänna att jag inte riktigt fattar poängen...ofta blir dom inte speciellt bra och inget jag skulle lägga ut på nätet. Prova självutlösare på kamera istället!
    Det foto du har som bloggfoto ovanför "Hej" Jag heter...." är ett väldigt bra foto!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En tanke kring fenomenet selfie som jag inte nämnde i inlägget här, är att det är ett sätt att få kontakt med andra människor. Så tror jag att det ofta är. Vår hjärna reagerar när vi ser ett ansikte. Också om det är en selfie. Antingen vi vill det eller inte.

      Tack för de vänliga orden om fotot här i min blogg, det är min dotter som har tagit kortet på mig med en bra kamera.

      Visst blir det skillnad i kvalitet på en bild tagen med en mobilkamera eller med en annan kamera.

      Allt gott!

      Radera
  3. "Brukar du ta selfie på dig själv? " Aldrig, Tog en bild till ett legkort.
    Det blev billigare så. Går det inte lika bra med enbart en spegel?
    En skrattspegel kanske. Hej, säg cheese;) ((Kram) Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får du inte lust att prova att ta en selfie då, Kalle? ;) :)

      Ibland blir man förvånad (och full i skratt) av resultatet. ;) :)

      Kram

      Radera