söndag 8 februari 2015

På andra sidan jorden och här


Turkosgrönt hav, vita sandstränder, sol, värme och regnskog. Jag ser allt på ljuvliga bilder som äldsta dottern skickar över via nätet. Från andra sidan jorden.

Sommaren är inte flera månader bort. Utan bara cirka 23 timmar. Om man tar flyget.

Här hos mig är det kall nordanvind och isiga gator som gör att jag inte ens vill gå ut trots att det är runt nollan på termometern.

Jag längtar att sitta under blommande körsbärsblom och dricka kaffe.

Tittar ut ...




6 kommentarer:

  1. Bilden längst upp fick mina tankar flyga till vår, ah...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk när det är vår igen och ljusgrönt därute ... Jag längtar! :)

      Idag är solen framme. Då känns det som vår i ljuset i alla fall. Solen värmer nu.

      Kram

      Radera
  2. Hej Anna-Karin. Av märklig tillfällighet hörde jag i veckan
    en gammal grammofonvisa som heter Annas snäckskrin.
    Texten börjar: ”Det går ett skepp på hemväg ifrån Australien
    en färd på stormig bölja blå. Där finns en jungman och han är
    en väldigt farli en, som krossar många hjärtan små….
    Det är vårens långa färd till våra breddgrader uppfattar jag det.

    På andra skivsidan spårar Luffarvisans käcka rader fram:
    ”När vårens vindar friska i knopparna som brista,
    då vill man ut och kvista och bli som barn på nytt.
    Då axlar jag min mara och drar i solen klara
    och glädes att få fara ifrån min trånga hytt.

    En minnesbild från gamla Tallebacken som kontrast:

    Snötyngda granar
    spår av hjortar och älgar,
    efter mig skidspår.

    Ja det var bara lite skoj som jag försummat dig med.
    Finn nöje och ro med den tid du lever i. ((Kram))… Kalle
    Husk at kaffet smakar lika gott hver gang ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fin tolkning du gör av visan, Kalle. Våren på väg hit. :)

      Härlig liten dikt från ditt gamla Tallebacken, tack för den. :)

      Åh, den här tiden är ofta tung för mig och för många andra. Jag känner som att det ljus jag laddade mig med under sommaren håller på att ta slut. Och det tar tid innan jag är i balans igen. Så egentligen skulle jag ha åkt till Australien jag med. ;) :) Fast det är en dyr resa för man åker knappast dit över en helg. ;) :)

      Kram

      Radera
  3. Ja, tänk så nära, men ändå så långt ifrån
    allt kan vara ibland...

    Blev så glad att Du fann stigen till min nya blogg Anna-Karin :)

    Kramen Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag blev så glad när jag hittade din nya blogg, Eva! :)

      Kram

      Radera