tisdag 31 mars 2015

Våga sprången i livet


Min katt är en baddare på att hoppa. Ofta är hon helt still och mycket fokuserad innan själva hoppet. Sedan hoppar hon. Högt. Rakt fram. Uppåt. Nedåt. Trots sina nu tretton år, hoppar hon fortfarande upp och sätter sig uppe på hörnskåpet ibland. Längst upp vid taket.

När min katt var yngre, hände det att hon ibland föll platt ner mitt i ett hopp. Landade på golvet i stället för på den plats hon siktat på. Snopen smög hon och gömde sig ett tag efter sitt misslyckade hopp.

Ibland krävs det att vi människor är modiga nog att våga hoppa i livet. Från höjdhoppstornet i simhallen i simskolan. Vilket jag själv aldrig vågade. Höjdrädd som jag alltid varit. Från familjens trygga bo till eget boende för att bli självständiga vuxna människor.

Från ett jobb till ett annat. Hoppa från en dålig relation till ensamhet. Från något känt rakt ut i det okända.

Hoppa över avgrunden utan att veta om man kommer att landa på den andra sidan med båda fötterna i marken.

För att våga det hoppet krävs mod och tillit.

En inre trygghet om att hur än det blir så kommer jag att klara det.

Ibland är det klokt att precis som min katt, ta sig tid för eftertanke och fokusering innan själva hoppet, tror jag.

Sedan; "just do it!"




#blogg100 #bloggswe

8 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Mitt vikariat tar slut idag och livet känns turbulent och osäkert. Men jag försöker ha tillit och tro på att det ordnar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillit och tro på att det ordnar sig låter klokt, Camilla. För det mesta gör det ju det så småningom i livet.

      Allt gott önskar jag dig och tack för dina ord till mig!

      Radera
  2. Fina vackra kissemiss vad du kan än ... du är som din matte och vågar ta hoppet *ler*
    Femte gången på några dagar som jag har stött på ordet *tillit* ... jättekul att se det ordet i olika sammanhang. Glad Påsk vännen/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är hon fin min kisse, hon är en underbar katt. :)

      Ibland vågar jag hoppa. Ibland inte. ;) :)

      Tillit är ett av de vackraste ord jag vet. Och tillstånd.

      Kram och hoppas att du har haft en skön påsk!

      Radera
  3. Löste ett korsord vari Dagens Visdomsord ingick, Frågan var:
    ”Tror man på en sak och låter det bära eller brista är det
    förvånansvärt” … … … … Av Östen Mäkitalo. Rätt svar:
    hur ofta det bär.
    Men katter de kommer alltid ner på alla fyra hur stolligt de
    än bär sig åt. Hurra nu är det sommartid! Hurra huuu ;)
    Vad är det för stort du planerar Anna-Karin? ((Kram)) Kalle


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med att byta tid är inte nåt som jag gillar precis. Fast det har fungerat hyfsat i år i alla fall. Så långa ljusa dagar vi har nu.

      Jag har alltid stora planer på gång, Kalle. Om du bara visste. ;) :) Fast det är för det allra mesta i min fantasi. :)

      Kram

      Radera
  4. Din katt är rätt modig :) Svarare är det för oss människor, man vill gärna hoppa och utan att slå sig :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, Moi, det är ganska mänskligt i alla fall när det gäller vuxna människor att vi vill undvika att slå oss och därför ibland låter bli att hoppa. Fast många gånger så hoppar vi faktiskt. I tillit. Det är en härlig känsla när man gör det. :)

      Kram

      Radera