onsdag 25 november 2015

Internationella dagen mot mäns våld mot kvinnor

Idag är det "Internationella dagen mot mäns våld mot kvinnor". Inte precis en dag att fira. Mer en dag att prata eller skriva om mäns våld mot kvinnor.

Varför finns det våldet? Vad kan vi göra åt det? Hur kan vi lära små pojkar att det aldrig är OK att slå eller bryta ned en kvinna? Hur ser vi och hur hanterar vi om vi misstänker att en väninna lever i en destruktiv relation?

Jag tror att samtal och kunskap om relationsvåld kan hjälpa. Kunskap om hur män på olika sätt långsamt kan bryta ned en kvinna. Psykiskt och/eller fysiskt. Kunskap om härskartekniker. Kunskap om relationer och hur det ska kännas i en bra relation. Det finns böcker och det finns bra sidor på nätet för att skaffa sig kunskap. 

Viktigt att sprida kunskap om relationsvåld och dess mönster redan tidigt i skolan tror jag. Att vara uppmärksam redan på små barn och också på hur vi vuxna behandlar varandra.

En bra relation ska få mig som kvinna att känna mig FRI! Fri att vara den jag är. Göra det jag vill. Vara med den jag vill vara med. Känna mig älskad för den jag är. Ge mig en god magkänsla istället för muskelspänningar och rädsla.


Lästips:

"Få fall av misshandel i nära relationer reds ut" (SVT)

8 kommentarer:

  1. Dessa kvinnor är fenomenala på att gömma bort denna skuld. För de vet med sig att om det säger något så blir det ännu värre för dem.
    Liksom allt annat så ska detta talas om från tidig ålder till sen ålder med andra ord ... livet ut. Tror också på att en stunds meditation på varje arbetsplats eller i skola och hem skulle få många att slappna av mera och i och med detta kanske blir lite snällare?!?!
    Detta med denna stress som brinner som en löpeld via landet och världen bidrar också till frustration och ilska i onödan/kram från kaktusen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att många av oss skulle vara lite snällare om vi mediterade eller tog det lite lugnare i livet. Fast om det hjälper mot destruktiva relationer, det undrar jag. Missbruk av alkohol och droger har ibland en del i det. Och problemfyllda relationsmönster.

      Både den som blir slagen och den som slår behöver få hjälp för att bryta mönstret, tror jag.

      Kram

      Radera
  2. Intressant inlägg.
    Detta med våld är inte ok alls. Hur ska man få stopp på sånt
    Våld mot kvinnor är ju sååå fegt tycker jag.

    Ha det gott och KRAM från mig som tycker som dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen enkel sak att få stopp på men jag tror att vi behöver vara uppmärksamma på människor runt omkring oss. Vara uppmärksamma på hur vi mår och hur vi bemöter varandra.

      De här destruktiva relationerna finns i alla samhällsklasser. Våldet sker tyvärr osynligt bakom hemmets stängda dörrar.

      Kram

      Radera
  3. Det hade jag inte en aning om men det beror nog på att jag hade fullt upp i går med resandet. Jag skulle aldrig klara av att bli slagen utan skulle gå direkt. Håller med dig i allt du skriver.

    Ha en fin dag
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gå vid första slaget, det är det råd som man brukar ge till en människa. Fast ofta har det redan gått för långt när det första slaget kommer i destruktiva relationer. Först bryter mannen ned kvinnan psykiskt mycket långsamt. Sedan kommer den fysiska misshandeln. Och då är kvinnan ofta så försvagad i sin självkänsla och sitt självförtroende att hon har mycket svårt att bryta relationen.

      Det finns många bra sidor på nätet och i böcker att läsa om destruktiva relationer om man är intresserad.

      Många kvinnor lyckas ta sig ur de här relationerna. Men tyvärr är där också de som stannar och kanske till sist blir dödade.

      Kram

      Radera
  4. Läste i statistiken att i Sverige sker årligen lika många bröllop som skilsmässor. Bröllopen mellan yngre, skilsmässorna bland äldre
    antar jag. Sen tror jag inte det är ens fel om paren bråkar, men
    att slåss är rena stenåldern.
    Husfrid o ro ((Kram)) Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slåss är stenåldern, ja, så sant, Kalle.

      Hellre ensam än i en destruktiv relation, säger jag. Men har man väl hamnat i en sådan relation är det ofta inte särskilt lätt att bryta sig loss.

      Kram

      Radera