tisdag 12 april 2016

Förebygg utmattning

Någonstans på nätet som jag tyvärr inte minns var, läste jag de här punkterna för hur man ska kunna förebygga utmattning. Bra tips, tycker jag. Även om livet ibland faktiskt kör ihop sig så att man inte klarar att stoppa en utmattning i alla fall. Men tips värda att påminna sig själv om ibland när det är mycket stress.

Förebygg utmattning

1. Prioritera ditt eget välmående
2. Öva på att sätta gränser
3. Dra ner på arbetstakten

4. Be andra om hjälp
5. Slappna av och gör ingenting
6. Upplev natur, litteratur och musik

7. Träffa människor som ger energi
8. Sov så mycket du kan

4 kommentarer:

  1. Det låter så enkelt och självklart ♥
    Men, jag fattar...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis, Gerd. Det låter ju enkelt och självklart. Fast så tufft att leva efter ändå många gånger. :) Man får öva sig i att ta hand om sig, så går det bättre och bättre.

      Kram

      Radera
  2. Allt detta gjorde jag och mycket därtill när jag brände unt mig för 12 år sedan så det är bra punkter. Det vände helt för mig med psykologsamtal, KBT och att vara ute i naturen. Numera kan jag säga "Nej" till saker det gjorde jag aldrig förr. Är nån dum mot mig numera så drar jag mig undan. Du tar alltid upp så bra saker

    Ha nu en skön dag
    kram från
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är starkt att kunna förändra beteenden och att lära sig ett nytt sätt att leva och vara på som människa. Det låter som bra strategier som du har skaffat dig, Malin.

      Ibland tänker jag att jag har lärt mig så mycket viktigt genom att jag hamnade i utmattning. Sådant som jag önskar att jag förstått långt tidigare. Sådant som jag kan dela med mig av till andra ibland, t ex här i min blogg.

      Kram

      Radera