lördag 17 september 2016

Äppeltider


Oj så många friska och goda och vackra äpplen det är den här sensommaren! Jag har gjort äppelmos och jag har bakat äppelkakor. På förstukvisten står en brun rund korg full med gröna äpplen från vårt gamla äppelträd i trädgården. Det doftar så gott från dem så fort jag kliver ut på förstukvisten.

Av en vänlig granne fick jag en brun papperspåse full med äpplet Vit Astrakan. Det är en gammal klassisk äppelsort från 1700-talet. Själva sorten får mig att tänka på min mormor och morfar och också på Kristina i Vilhelm Mobergs Utvandrarna som fick kärnor av Vit Astrakan i ett brev från Sverige. Som hon sådde i jorden i sitt nya hemland Amerika och drömde om smaken av just Astrakan-äpple.

Dofter och smaker hör så nära samman med minnen och känslor. När jag känner doften av äppelkaka minns jag glada stunder med människor jag älskar som inte längre är med mig här i det jordiska livet.

När jag bjuder någon jag älskar på äppelkaka idag, skapar jag glada minnen och känslor i min tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar