söndag 5 mars 2017

Den orättvisa beskattningen av sjuka - artikel i DN idag


Vi är fortfarande människor även om vi inte är fullt arbetsföra. Vi har all rätt att få må så bra som det är möjligt. 

Det blir allt svårare att göra det när våra ersättningar står helt still medan arbetsföra människors löner stiger alltmer vilket i sin tur gör att priser höjs på både det ena och det andra. Klyftorna ökar vilket skapar ohälsa i sig.

Det handlar ytterst om människosynen. Om människovärdet.

/Anna-Karin Mattsson

(Mina ord från 2015, se "Socialförsäkringsutredningen början till något bättre?")


Idag har DN två långa artiklar som handlar om sjukersättningen, det som förut kallades förtidspension. Enligt bestämmelserna ska den som får sjukersättning få 64,7 procent av sin tidigare inkomst från Försäkringskassan. Men i verkligheten blir det sällan så mycket visar siffror från FK som DN tagit fram.

I artikeln förklaras varför det blir så att sjukersättningen ofta blir mycket lägre än 64,7 procent. Jag tänker inte gå in på detaljerna här. Där hänvisar jag till artiklarna. Men det är ett faktum att av de 200.000 människor i Sverige idag som beviljas sjukersättning blir många ekonomiskt fattiga. Detta efter en ofta mycket lång och tuff sjukskrivningshistorik där man har försökt allt för att få tillbaka så mycket hälsa som möjligt och provat precis allt för att hitta ett lämpligt arbete igen. De hamnar på en inkomst som ligger på gränsen till ekonomisk fattigdom i Sverige eller ofta till och med under den gränsen.

"Försäkringskassan har tagit fram siffror till DN som visar att det genomsnittliga månadsbeloppet för de drygt 200.000 personerna med hel sjukersättning var 10.642 kronor i månaden i februari 2017. Snittet har legat på ungefär samma nivå i många år och till exempel bara höjts med 200 kronor sedan 2009." (DN, 20170305)

"Jobbskatteavdraget bidrar också till att öka skillnaden. Det beror på att skatten blir högre om inkomsterna inte kommer från arbete. Sjuka, arbetslösa och föräldralediga betalar den högsta skatten. Pensionärer har inte heller jobbskatteavdrag men deras skatt har sänkts genom ett förhöjt grundavdrag från det år de fyller 66 år." (DN, 20170305)

"Den som har en lön på 12.000 kronor får till exempel ut 10.130 kronor efter skatt medan den som har sjukersättning bara får 9.160 kronor." (DN, 20170305)


Många människor känner skam för att berätta om att de har en så låg inkomst att de lever på eller under fattigdomsgränsen. Det händer att jag själv gör det i svaga stunder. Men det finns ingen skam i att vara sjuk och fattig. Skammen ligger i ett skamligt system som gör sjuka människor fattiga. Så räta på ryggen är det du ska göra som är i den här situationen tycker jag.

Idag har jag 75 % sjukersättning. Det innebär 9638 kr i inkomstrelaterad sjukersättning + 92 kr i garantiersättning. Därifrån dras skatt på 2380 kr. Vilket i sin tur betyder att jag får ut 7350 kr netto varje månad i sjukersättning.


Jag själv beviljades sjukersättning för drygt fem år sedan. Då hade jag haft tidsbegränsad sjukersättning under jag tror att det var tolv års tid. När jag beviljades sjukersättning hade jag provat att jobba i butik, som redaktionssekreterare, på kontor, i kyrkans barnverksamhet och med kyrkans tidning under två år, jobbat som journalist i två år på ett mindre företag med mera och så småningom startat eget som frilansjournalist.

Som frilans kände jag att det fungerade att jobba för mig med den förhöjda stresskänslighet som jag lever med som ett funktionshinder efter mitt utmattningssyndrom. Jag kunde själv styra när jag arbetade och jag kunde ta så många pauser som jag behövde när jag behövde dem. Jag kunde jobba delvis självständigt hemifrån i en lugn miljö eftersom jag hade svårt att koncentrera mig när jag arbetade på ett kontor med flera anställda och alla ljud och intryck där.

Att man först ska förlora sin hälsa, sitt arbete och jobbarkompisar med allt som det innebär socialt och sedan dessutom få så låg inkomst att man hamnar vid eller under fattigdomsgränsen i Sverige är inte rätt anser jag. Att man dessutom beskattas hårdare vid samma inkomst än de som arbetar anser jag inte det finns någon som helst rimlig förklaring till. Jag anser att det är ett fel i välfärdssystemet som makthavarna helt enkelt ska rätta till så snabbt som det bara är möjligt. Ingen människa blir frisk eller friskare av att bli ekonomiskt fattig.

Jag vet att jag gjort precis allt jag kunnat för att bli så frisk och arbetsför som möjligt igen efter min utmattning. Så här i eftertankens kranka blekhet, undrar jag ibland för mig själv om det var avsiktligt FK inväntade "rätt timing" för att bevilja mig sjukersättning. Alltså en tidpunkt när jag tjänade så låg inkomst så att det skulle bli så billigt som möjligt för dem att ge mig en ersättning. Men det är bara en tanke och inget som jag har några bevis för. Hursomhelst är det den verklighet som jag får leva i nu och länge, länge framöver. Kanske resten av mitt liv. Precis som så många andra i liknande situation.

Om inte, vilket jag aldrig kommer att sluta att kämpa för och hoppas på, regeringen fattar beslut som leder till en bland annat rättvis beskattning mellan den som har sjukersättning och den som arbetar. Eller något annat sätt att kompensera så att sjukersättningen blir en inkomst som man kan vara självförsörjande på som människa, fast att man inte har en hälsa så att man är fullt arbetsför. En rättvis och riktig ersättning.


Några som arbetar aktivt för att det ska bli verklighet är Solrosuppropet. En ideell förening som bejakar sjuka människors intressen.

Carina Wellton är en av dem som är aktiva i Solrosuppropet. HÄR berättar hon sin historia i DN idag.



Blogg100 - dag 5

6 kommentarer:

  1. Så bra och sant skrivet. Själv fick jag mindre pension på grund av att jag blev utbränd och fick en nackskada så jag har inte kunnat arbeta, trots att jag vill. Det känns som ett straff. Jag hade inte klarat mig ekonomiskt själv. Jag är uppvuxen med 100% i sjukersättning så man undrar hur har det kunnat bli så här? Jag tror det måste bli mer engagemang i samhällsfrågor av medborgarna. Fast det verkar inte som nån orkar längre.

    Jättebra skrivet som vanligt. Du uttrycker dig på ett sånt rättframt och bra sätt och är alltid påläst. Jag visste inte att det fanns en sån ideell förening så jag skall kolla din länk. Ha en skön kväll kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du läser här, Malin. Det känns kränkande för många sjuka att få så låg ersättning. Det behövs en förändring.

      Kram

      Radera
  2. Bra skrivet som alltid. Din undran du har ibland "om det var avsiktligt FK inväntade "rätt timing" för att bevilja mig sjukersättning. Alltså en tidpunkt när jag tjänade så låg inkomst så att det skulle bli så billigt som möjligt för dem att ge mig en ersättning" tror jag är helt rätt. Har samma tankar. Ju längre FK kan förhala besluten ju billigare blir det för staten. Tror att du har helt rätt där.
    Ha en fin dag!
    /Loppan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Loppan för att du läser här och kommenterar. Många inser kanske inte att de själva kan hamna i den här situationen lättare än man tror. Ett ögonblick och hela livet kan förändras. Vissa har tur och klarar sig från ohälsa. Men så är det långt ifrån för alla människor. Det finns ju också de som föds med funktionshinder eller ohälsa som gör att man aldrig kommer in på den vanliga arbetsmarknaden.

      Det är viktigt för oss alla att vi får en värdig ersättning om vi blir sjuka och inte är arbetsföra fullt ut.

      Kram

      Radera
  3. Jag är kvinna 58 år och fick sjukersättning för tre år sedan. Jag får ut 7700 kr i månaden. Det är hemskt att inte har råd att hämta ut medicinerna varje månad. Det är också hemskt att politikerna har mage att kalla mig för bidragstagare när jag egentligen får ersättning från en försäkring som jag betalat för hela mitt arbetsföra liv.

    Är så trött och orkar snart inte leva med mina smärtor i denna fattigdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du läste och för det du berättar om här i min blogg.

      Det är ovärdigt ett land som Sverige att vi har människor som inte har råd att hämta ut sina mediciner t ex. Och dessutom när vi betalt in pengar till en försäkring för att känna oss trygga om vi blir sjuka. Det här behöver förändras snabbt.

      Önskar dig allt gott och att du ska orka ditt liv. Det är tufft att ha smärtor och att sedan dessutom ha det fattigt ekonomiskt blir extra tungt då. Ta väl hand om dig!

      Kram

      Radera