fredag 19 mars 2010

Sakta ned farten - Slow down


Det jag skrev om igår i mitt sista inlägg i bloggen, ledde mina tankar vidare. Jag kände att jag ville skriva om att sakta ned farten. Ja, kör gärna lite långsammare i trafiken. Det är ju hastigheten som dödar, säger man. Fast det var inte trafiken jag tänkte på egentligen. Utan mera hastigheten i arbetet. Antingen det handlar om förvärvsarbete, hushållsarbete, trädgårdsarbete eller vilket annat arbete som helst.

Det är när det börjar kännas så där tungt, när andan hamnar uppe i halsen, när stressen sprider sig ut i armar och ben, det är då som jag i stället för som jag gjorde förr, ökade tempot ännu mer, i stället lägger i en annan växel. Och gör precis tvärtom. Saktar ned tempot i stället för att skruva upp det. Det gör skillnad. Ofta känns effekten direkt. Och på längre sikt är effekten kanske det som räddar liv.

Det finns förstås undantag när man inte kan göra så här. Vid akuta livräddningar till exempel. Man får välja sina tillfällen. Fundera över när det egentligen är värt att hålla på i högsta speeden, och när det inte är värt det.

Det kostar på att köra i 150 km/tim dygnet runt. Det kostar på och det är inte värt vad det kostar. Tro mig, för jag gjorde det. Jag körde i högsta hastigheten dygnet runt rakt in i väggen. Jag överlevde. Men jag tänker inte göra om det.

Prova att jobba lite långsammare ibland idag.

Det kanske, kanske till och med skulle kunna skapa ett och annat nytt jobb också. Om vi alla jobbade lite långsammare, var och en av oss.

Den tanken är särskilt fin, tycker jag.

4 kommentarer:

  1. Tyvärr är inte verkligheten på många arbetsplatser att man kan sakta farten för att företaget ska fungera man måste ju ha sin personal tillgänglig... men man kan organisera sig själv så att man fungerar bra.. Det är kärvt idag och man drar mer in på personal än anställer nytt!..Det gäller att välja arbete som passar en och att man trivs med det..klart om man har möjlighet..man får prioritera..man kan inte göra allt..jag får försaka mycket som jag skulle vilja göra hemma..för arbetet kräver mycket..men jag älskar mitt jobb som jag valt själv och hade möjlighet att göra....

    Att vara egen företagare idag är inte lätt....att ha personal kostar mycket för företagen....

    Det är mycket man skulle vilja ändra på men verkligheten har en annan syn!

    /Kojiki

    SvaraRadera
  2. Kommer att tänka på ett citat av Mahatma Gandhi.

    "Det finns mer i livet än att öka farten"

    PS Tro det eller ej - jag gillar också Håkan. :) DS

    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  3. Hej Kojiki!

    Jag håller med dig om att verkligheten är tuff på många arbetsplatser idag. Både för de som är anställda och för arbetsgivarna.

    Jag tror ändå att man skulle kunna göra långsiktiga vinster på att ibland, inte alltid, arbeta lite långsammare, ta det lite lugnare. Så att människor inte sliter ut sig i förtid.

    Jag tror att hela samhället skulle tjäna på det. Så klart inte på kort sikt, men på lång sikt. Det är olika synsätt, tänker jag.

    Jag håller helt med dig om att det är viktigt att välja ett arbete som man passar för och som man gillar. Det säger jag hela tiden till mina egna två döttrar, att de ska skaffa sig jobb som de känner att de blir glada av. Det är jätteviktigt, precis som du säger. Det tror jag också minskar risken för att man sliter ut sig i förtid.

    Tack för dina fina tankar som gav lite andra synvinklar till mitt inlägg.

    Ha det bra!

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Hej S o F!

    Det var klokt sagt av Gandhi, tycker jag.

    Och så glad jag blir! Äntligen! En människa till som läser min blogg och som gillar Håkan Hellström. Det är knappt att jag tror att det är sant! Så härligt! Tack för att du berättade det för mig. Då är vi två då. :)

    Ha en bra kväll!

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera