fredag 9 september 2011

Jag svarar Christian om böcker och läsande



I bloggen Christian Johansson har jag idag äran att få svara på tio frågor om böcker och läsande.

Välkommen att läsa vad både jag och andra svarat på de finurliga frågorna som Christian Johansson ställt.

Jag säger ett stort tack till Christian för att du frågade mig. Normalt brukar det vara jag som frågar människor om saker, framförallt i mitt yrke som frilansjournalist. Det är en ny erfarenhet och mycket berikande för mig att få vara den som i stället svarar på en fråga. Det är nyttigt att vända på "rollerna" ibland för mig som människa.

2 kommentarer:

  1. Lin Yutangs ”Konsten att njuta av livet” har jag haft i hyllan i 50 år.
    Borde nog läsa om den för att se vad jag missat.
    ”Den lille prinsen” kan det vara något för mig? Anna-Karin.

    Nu lyser de upp
    för andra gången i år
    Små höstmaskrosor

    Pippi Långstrump har jag sett på film så klart. Kram, Kalle.

    SvaraRadera
  2. Kalle: Lin Yutangs "Konsten att njuta av livet" fick jag tips om av en underbar och vis kvinna. Hon sa, "Ska du bara läsa en enda bok i ditt liv, läs "Konsten att njuta av livet". Plocka du fram boken ur din bokhylla, bättre sent än aldrig. Även om du redan är vis, som jag tycker att du är. :)

    Jag tror att du skulle tycka mycket om att läsa "Den lille prinsen", Kalle. Den är lätt att läsa men har ett stort djup i sig. Texten är poetisk, mycket vacker. Många tror att det är en barnbok, men det är en bok skriven för vuxna människor. Mycket livsvisdom finns det i den.

    Pippi Långstrump, en av mina idoler! :)

    Tack, snälla Kalle, för breven du skickat till mig, och bilagan ur Aftonbladet om Stefan Liv. Jag hade den inte själv så jag blev så glad för den, även om det är sorgligt att läsa det som står i den. Jag ska spara den till min dotter också, hon som själv spelat ishockey och följt HV71 mycket i ca tio års tid.

    Kram och en fin helg önskar jag dig!

    SvaraRadera