lördag 8 oktober 2011

Trötthet, hantera oro och tack för djuren


Jag har sovit oroligt inatt. Vaknat flera gånger av mardrömmar och med panik i bröstet. Känt oro för utförsäkringen och ekonomin. Jag får repetera för mig själv vad jag lärt mig om att hantera oro. Det är ingen mening med att oro sig i förväg. Det man oroar sig för händer väldigt sällan i verkligheten. Fast i det här fallet hände det jag känt oro för ibland; jag blev utförsäkrad. Jag har också lärt mig att det är OK att oroa sig ibland, bara inte hela tiden. Oro är en energitjuv och kan ge ångest i sig. Jag kan välja att tillåta mig att känna oro en stund varje dag och sedan släppa taget om oron. Jag kan öva mig i mindfullness, vara i nuet så ofta som jag kan. I nuet finns ingen oro. I nuet vilar friden. Allt är som det ska vara. Tillit. Acceptans.

Så småningom blev det trösterikt morgon. Solen gick upp och jag gick upp med den. Såg himlen som redan påminde om en vinterhimmel i gryningen. Det var knappt fem plusgrader och klockan var halv sex.

När jag drack mitt té såg jag solen belysa lönnens gyllene löv och vinden börja fladdra i dem.

Min katt var vaken. Hon är ett fint sällskap på morgonen. Säger inte särskilt mycket när hon bara fått sitt blötfoder. Tittar på mig ibland med sina kloka, lugna ögon. Hon är lugn. Hon litar på att hon får mat, vatten och tak över huvudet fast att hon inte behöver jobba för det. Hon litar på mig, på oss, på sin familj.

Jag älskar min katt. Jag är så tacksam att hon finns i vår familj och för alla nio åren hon funnits med oss. Hon var ingen självklarhet, eftersom vi har allergi i familjen. Ett djur kan ge så mycket till oss människor. Närhet, kärlek, sällskap och glädje. De kan bevara hemligheter som man viskar i öronen på dem som ingen annan kan. Tack för djuren.

14 kommentarer:

  1. Djur är bra att ha ibland :)
    Själv behöver jag bara höra min egen katt spinna så somnar jag.

    SvaraRadera
  2. Tycker också det var fint skrivet. Det är så jobbigt med ekonomisk oro - det drar så mycket energi i onödan, sådant man skulle vilja lägga på annat. Är också i en ekonomiskt svår situation (sen två år tillbaka)Som du skriver så kan man ju välja att känna oro bara en stund varje dag och sen släppa taget, tycker det är bra att tänka så. Att man ändå gör det bästa av situationen, och sen ha tillit och tacksamhet till det man har. Önskar dig lycka till!
    Söt katt du har :)
    Kram
    Sofia

    SvaraRadera
  3. Hej, jag vill bara fråga dig en rent tekniskt sak. Varför gick du över till blogger från passagen? Vad tycker du är skillnaden ? Själv har jag använt blogger rätt så länge och trivs där men kopierar ofta mina inlägg just till passagen. Hej o lycka till !

    SvaraRadera
  4. Hej Anna-Karin
    Vad fin och ljus blogg du har. Mycket vackert.
    Hoppas du får en härlig lördag och låt inga bekymmer tynga ner dig..det är inte värt det. Blogger är en modern och säker portal och mycket personligt kan man lätt fixa själv som du har just nu på din fina blogg...

    SvaraRadera
  5. Hej Anna-Karin
    Tack för din kommentar. Jag tittar in här, hos dig som vanligt. precis som jag gjort sedan vi började blogga. (Det var väl ganska samtidigt?)
    Att oroa sig är väl ok, om man inte mår dåligt av det. Din situation är ju ett säkert oros moment. Fy, vad jobbigt. Hoppas allt löser sig till det bästa. (Det brukar det ju göra, till slut)
    Jaa, vad hände? Hösten kom i en rasande fart. I kväll väntas en kall, kanske frostig natt.

    Djur!!! En riktig må-bra-källa!

    Kram från mig
    Susanne

    SvaraRadera
  6. Vargen: Visst är det fint att det finns djur! Och det är väl inte mycket som känns så rogivande som en spinnande katt. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Marika: Tack! Så glad du gör mig med det du skriver!

    Allt gott till dig!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Gökboet: Tack! :) Detsamma tillbaka till dig. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Sofia: Tack! :)

    Ja, man får försöka göra det bästa av situationen, det håller jag med dig om. Min katt tackar och hälsar, hon tycker själv att hon är söt. ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Högrelius: Kul att du kikade in här, tack för det. :)

    Jag har ganska länge funderat på att flytta över hit till BlogSpot för att här kan jag inte bara skriva utan också göra andra roliga saker med bloggen. Lägga in bilder i kanterna, lätt byta ut dem om jag vill det, det är smidigt att dela med sig till FB och till Twitter, det är helt enkelt en mera "effektiv" blogg än den jag har på Passagen, tycker jag.

    Att jag till sist bestämde mig för att flytta hit bloggen berodde dels på alla spaminlägg på Passagen som kändes bedrövligt rent ut sagt, tycker jag. Bedrövligt att inte Passagen kunde stoppa alla de fullkomligt meningslösa inläggen där. Dels berodde min flytt på att jag känner mig besviken på att Passagen lovat att modernisera bloggverktyget sedan länge men det händer ingenting, det går i alla fall väldigt långsamt. Och så är det så klart den väl kända "segheten" och krånglet hos Passagen, framförallt under helgerna.

    Men vem vet. Den dagen, OM den kommer, när Passagen får igång sitt nya bloggverktyg, då kommer jag att återigen se vilken bloggportal som känns bäst och mest effektiv för just mig, den här på Blogspot eller den på Passagen. Jag har ju kvar min blogg också på Passagen och skriver där fortfarande ibland.

    Sedan tycker jag personligen att för mig som människa är det nyttigt att våga ge mig ut på nya marker ibland, det är både lärorikt och utvecklande.

    Tack för att du frågade och lycka till med ditt bloggande!

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Kojiki: Tack för de fina orden du skriver om min blogg här. Det är roligt att kunna förändra sin bloggs utseende själv och jag lär mig mycket nytt hela tiden här i Blogspot.

    Ja, jag ska försöka att hålla mitt ljus brinnande och hoppet levande inom mig och söka glädjen så som jag gjort förut så många gånger i mitt liv. För så klart har jag väldigt mycket att vara tacksam över i mitt liv, verkligen. Inte minst för att jag lever, det är stort. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Susanne: Jag blir alltid så glad när du kikar in här och också av att kika in i din blogg. Jo, vi började nog blogga nästan samtidigt, du och jag. Jag hade ju planer på att skaffa hund då, det var därför jag gick in i din blogg och läste, minns jag. Det drömmer jag fortfarande om, även om nu mina Starta eget-planer har kommit emellan. En dag har jag nog en liten hund ska du se. En liten toypudel tror jag att det blir så småningom.

    På något sätt kommer nog alltsammans att lösa sig för mig, det vill jag tro. Hoppet ska man vara rädd om som människa. :)

    Kram!

    SvaraRadera