fredag 4 november 2011

Om ångest - del 1



Jag får lära mig fakta kring ångest i KBT-kursen på nätet. Min tanke är att jag ska sammanfatta det jag lärt mig här i min blogg, kortfattat, när jag är klar med ett avsnitt. Jag lär mig nya saker och kanske att någon annan också gör det då, tänker jag. Dessutom passar det bra in att skriva om ångest i min blogg nu när jag bloggsamverkar med Hjärnkoll.se.

Panikattacker är en naturlig kamp-flyktreaktion som finns i oss människor. Den finns för att vi ska klara oss i livshotande situationer, som t ex om vi skulle möta en tiger eller en krigare. Panikattacken påverkar hela vår kropp så länge den pågår. Energin går till musklerna, matsmältningen stängs av, andningen ökar för att musklerna ska få tillräckligt med syre, tillväxten upphör, blodtrycket ökar med mera.

Utan den här stressreaktionen som finns inbyggd i oss människor skulle vi aldrig ha kunnat överleva genom årtusendena och bli de vi är idag. Hur effektiv stressreaktionen var en gång, hängde förmodligen samman med överlevnaden för en människa. Förfäder med effektiv ångestreaktion hade större möjlighet att överleva än de med mindre effektiv reaktion.

Idag har vi inte så många tigrar att slåss mot i verkligheten. Men vår kropp reagerar fortfarande som den alltid gjort. När det gäller ångestreaktionen kan man säga att den har passerat bäst-före-datum med något årtusende.

Orsaken till att det blir "fel" när det gäller panikattacker är att de fungerar så bra idag. De är också automatiska, de är utanför vår kontroll. Det är som en autopilot som kopplas på i oss när vår hjärna uppfattar något som hotfullt. Autopiloten, som styr det mesta som händer i vår kropp, inte bara panikattacker, kopplas på genom signaler från syn, hörsel, känsel och det görs en snabb bedömning (helt utanför vårt förnuft) om det finns en hotbild. Upptäcks ett hot, startas en stressreaktion i kroppen.

I vår tid matas vi hela tiden med sådant som vår hjärna kan uppfatta som hot. Det är t ex information om krig, fågelinfluensa, arbetslöshet, klimatförändringar. Våra egna liv är också fulla av det som kan uppfattas som personliga hot idag; avbetalningsplaner, räntehöjningar, barn som växer upp, risken att misslyckas, att inte duga.

Det betyder i realiteten att autopiloten sätts igång i princip hela tiden i oss människor i det moderna samhället. Vi får aldrig vila från det, om inte vi hittar ett sätt att aktivt göra det på.

På samma gång är vi med förnuftet så vana vid dessa "hot" att vi inte förstår när autopiloten sätter igång. Det är också så att det tar längre tid att springa ifrån en avbetalning på ett huslån (30 år t ex) än det tar att springa ifrån en tiger, t ex. Resultatet blir att vi går runt med en knut i magen och en känsla av att vilja slåss eller springa och gömma oss. På ett sätt kan man säga att vi springer ifrån det vi upplever som obehagligt samtidigt som vi står stilla och funderar över varför det känns så konstigt inuti oss. Det är här ångesten börjar.

Vi reagerar alla olika på stress. Och också olika på olika typer av stress. En del människor kan fortsätta att hålla ett högt tempo länge. Andra blir sjuka snabbt.

På senare år har man kunnat se att det finns både genetisk och biologisk sårbarhet när det gäller ångest, förutom att vi alla är olika. Genetisk sårbarhet innebär just sårbarhet.

Förutom sårbarheten påverkas man dessutom av omgivningen (hur man har det) och hur man lärt sig hantera den (hur man tar det). Allt detta innebär att man har stora möjligheter att kunna påverka sin ångest även om man har en viss sårbarhet, så att inte sårbarheten kommer att styra dig helt och hållet.

Genen som styr hur snabbt vi "lär oss" att känna ångest finns i två olika varianter. Om man har den ena varianten behövs bara några få upplevelser mellan starkt obehag och en situation för att man sedan automatiskt ska reagera med ångest i samma situation.

Har man den andra varianten krävs flera upplevelser innan man automatiskt börjar reagera med ångest i samma situation, (betingning).

En annan gen styr hur snabbt vi kan lära oss av med ångesten. Den genen finns också i två varianter. Den ena varianten gör att ångestkopplingen försvinner snabbt. Den andra gör att ångestkopplingen tar längre tid (utsläckning).

Det finns flera olika ångestdiagnoser; generaliserad ångest, social ångest, social fobi, panikångest, specifik fobi, posttraumatiskt stressyndrom och tvångssyndrom.

Personliga tankar efter att ha lärt mig detta om ångest: 

Det är egentligen en sund reaktion i mig som människa att ha ångest. Det är en överlevnadsmekanism som beter sig som en autopilot i mig när min hjärna uppfattar något som ett hot. Panikattacken finns där för att skydda mig, egentligen.

Men i dagens samhälle uppfattar hjärnan ibland saker som hot, trots att de inte är egentliga hot. Jag kan inte påverka det här med förnuftet, hur gärna jag än vill det. Autopilotens reaktion är blixtsnabb. Men jag kan påverka hur jag har det i mitt liv. Och jag kan påverka hur jag tar det som sker i mitt liv.

Jag har goda möjligheter att kunna påverka min ångest.

Ett sätt är att träna meditativ avslappning och magandning, som jag har gjort medvetet under den här veckan. Både när jag suttit i en fåtölj, när jag arbetat med något fysiskt och också när jag varit på ett köpcenter.

Jag promenerar minst 20 minuter varje dag i dagsljus och gör 5 minuter yoga varje dag. Motion är bra för mycket här i livet. Det är också ångestdämpande. 

10 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av kunskaperna du får samt dina erfarenheter. Jag kanske skulle passa på att andas djupt när à sover .. Filmen var riktigt bra.
    Kram o trevlig helg från Carola

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar med dig, styrkekram Gela

    SvaraRadera
  3. Så bra att det finns!
    Så bra att du vågar!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Du är verkligen en skrivbegåvning. Du får fram orden på helt rätt sätt så vi "vanliga" människor förstår!

    Kram och en härlig helg önskar jag dig

    MariLou

    SvaraRadera
  5. Carola: Tack för att du läser! :)

    Ja, passa på att andas när lilla A. sover. Det kommer både du och lilla A. att må bra av. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Gela: Tack för att du läste, Gela. :) Jag kommer att fortsätta sammanfatta det jag lärt mig ungefär en gång i veckan här i min blogg. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Annika: Tack, Annika! :)

    Jag är inte det minsta rädd, jag står för den jag är idag. :)

    Stor kram!

    SvaraRadera
  8. MariLou: Tack för de fina orden till mig. :)

    Jag kommer att fortsätta att sammanfatta det jag lär mig ungefär en gång i veckan här i min blogg.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Tack för att du skriver om detta. Dock håller jag inte alltid med om att "hoten" inte alltid är verkliga, även om det varierar från person till person hur man reagerar på stress t ex. Det kan ju faktiskt uppstå situationer som man inte mäktar med och på något sätt måste man ju reagera, annars är man inte människa. kram cathrin

    SvaraRadera
  10. Cathrin: Det känns fint att få dela med sig, tycker jag, av det jag håller på att lära mig just nu. En del känns som att jag repeterar, men jag lär mig också nya saker kring vad ångest är.

    Hot kan vara både verkliga och ibland också "uppfattas" som verkliga av hjärnan, trots att de inte är det. T ex är jag både extra ljus- och ljudkänslig fortfarande som en rest efter utmattningen. Så ett högt ljud om någon tappar något kan utlösa en panikattack i mig, trots att en sådan händelse inte är ett hot mot mig egentligen.

    Självklart finns det situationer som är reella hot i våra liv. Det finns massor av verkliga hot, så klart. Där har jag ju t ex stressen kring utförsäkringen för egen del. Jag misstänker att det till viss del handlar om "hur jag tar det", för att få ned stressnivån i mig själv när det gäller just utförsäkringen.

    Jag tror inte att jag kan få bort stressen helt genom att jobba med mig själv inom KBT, men jag kan minska den så mycket att jag får mera kraft att ta itu med de saker som ger stress inuti mig. Och då kommer den goda spiralen igång och den negativa spiralen lugnar ned sig.

    Så har KBT fungerat för mig förut i alla fall. Det blir spännande att se om jag kommer att uppleva detsamma nu när jag gör KBT via nätet.

    Tack för att du läser, Cathrin! :)

    Kram!

    SvaraRadera