torsdag 1 december 2011

Adventskalender, drömmar och livet



Inatt hade jag en märklig dröm. Jag drömde om en adventskalender.

Där var en lucka med en gammeldags halmbock. Jag öppnade den. Det var helt svart bakom luckan.

Där var en lucka till, med en glad tomte. Jag öppnade luckan ... och samma sak igen. Helt svart bakom luckan.

Sedan vaknade jag.

Jag funderade lite över drömmen där jag låg i min varma säng under täcket innan jag somnade om igen. Jag tänkte; så där kan ju livet vara ibland. Egentligen kan man tänka sig livet som en adventskalender full med luckor. Hur många luckor det finns i mitt livs adventskalender, det vet jag inte. Men varje morgon kan jag tänka mig min dag som en adventskalenderlucka.

En morgon kanske jag ser den som en vacker ängel på luckans framsida. Eller som en doftlilja, en älskad människa, ett djur som jag tycker om.

När jag gått upp och sätter igång dagen, kanske det inte alls blir som jag tänkte när jag vaknade. Det kanske blir helt annorlunda. Det var inte alls det bakom själva luckan som jag hade förväntat mig att det skulle vara. Det var något helt annat. Kanske något tråkigt. Någon besvikelse. Eller tvärtom; något mer fantastiskt än jag någonsin kunnat drömma om.

Kanske livet också handlar om att våga öppna de luckor som visar sig? För vem kan veta vad som gömmer sig där bakom?

Det krävs mod att våga öppna luckor.

10 kommentarer:

  1. Varje morgon behöver inte vara svart...
    Jag har tips på den vackraste adventskalender du kan få, kolla in min blogg. Av den blir man varm i hjärtat en stund varje dag.
    Ha det så bra!
    Kramar i mängder

    SvaraRadera
  2. Att tolka drömmar kan vara bekymmersamt men spännande, men du lyfte fram en intressant tolkning. Nu ska jag tänka på varje dag som en lucka, nej man vet ju inte vad som väntar.
    Kram från Carola

    SvaraRadera
  3. Jaa, öppna luckor kan vara riktigt läskigt!

    Varm kram på dig, kloka du!

    SvaraRadera
  4. En ganska häftig dröm egentligen - men lite läskigt att det var svart bakom luckorna. Inatt får du drömma igen om saMMA kalender, men den här gången ska det vara något du verkligen önskar bakom luckorna. Lycka till! kram cathrin

    SvaraRadera
  5. Anna-Karin. Efter en stunds fundering finner jag tydningen
    av din adventsdröm. Det svarta bakom dina jul-luckor kan
    troligen tolkas som så: Att din börs är tom, din kassa är ute
    när julen är inne. Inget att bli uppluckrad över.
    Kram från Kalle i drömbacken. :)

    SvaraRadera
  6. Gunilla: Det var en så vacker adventskalender från länken i din blogg. Tack för att du berättade om den för mig. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Carola: Gör du det, undrar vad som gömmer sig bakom din lucka idag? ;) Jag får kanske läsa om det i din blogg ikväll, tänker jag. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Gökboet: Visst kan det vara riktigt läskigt att öppna luckor av olika slag. Jag håller med. Men så modigt att våga göra det. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Cathrin: Jag har drömt flera drömmar inatt också, fast ingen som jag minns så tydligt som den jag drömde just igår natt.

    Det där svarta bakom luckan kan man ju tolka på olika sätt, tänker jag. Kanske fanns det en lucka till där bakom, som var svart? I så fall så vet jag ju inte vad som gömmer sig bakom den svarta luckan, eller hur? Då får jag öppna den också. En spännande tanke! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Kalle i Drömbacken: Ja, så kan man tolka min dröm, som att börsen är tom. Det går att tolka drömmar som man vill.

    Jag har min egen personliga tolkning av den här drömmen. Men den tolkningen, Kalle, den är min egen lilla hemlis. ;)

    Kram!

    SvaraRadera