fredag 2 december 2011

De äldre och maten



Det hörs mycket nu i media om de äldre och maten. Jag lever mitt i det "problemet" med en åldrande mamma.

Den senaste tiden har hon mått sämre igen. Nu äter hon allt mindre och blir tunnare och tunnare. Hon vill inte ha mera hemtjänst. Hon vill inte ha mat från hemtjänsten. En tid hade hon mat från hemtjänsten. Den var ofta kall och hon tyckte sällan att den var god. Hon försöker att laga sig mat själv idag. Ibland vill hon bara äta glass, hallon och päron. Ibland ingenting.

Jag var hos henne häromdagen och lagade kokt lax med potatismos till henne. Sedan åt vi tillsammans. Då njöt mamma av maten och åt riktigt bra.

Sedan gick jag och handlade åt henne. När jag kom tillbaka med det jag handlat, tog hon upp äpplena jag handlat ur påsen och kastade dem på mig och skrek på mig. Då gick jag. Det blev för mycket. Hela tiden jag gick ut genom trapphuset kunde jag höra hur hon skrek där inne i sin lägenhet. I halsen hade jag en stor klump av sorg.

Nu vill jag inte åka in ensam till mamma igen. Jag minns förra vintern när hon hotade mig med en sax och när hon hotade mig med brödknivar.

Det jag vill är att min mamma ska ha det så bra som möjligt den tid hon har kvar att leva. Men jag kan inte ordna det själv. Det tar för mycket kraft från mig som jag behöver för att själv läka. Jag är ju själv inte frisk idag utan sjuk till 75 % enligt min läkare. Jag har också rätt att ha ett eget liv. Det är viktigt både för mig själv och för min familj och för min mamma.

Jag tänker ibland på hur min mormor, morfar och farmor hade det när de åldrades. De fick bo på det man kallade ålderdomshem, fast att de inte var alltför sjuka. De hade egna små rum som de möblerade som de ville. Där fanns personal dygnet runt som tittade till dem. De fick god, varm mat som lagats på ålderdomshemmet. Antingen kunde de äta i sina egna rum. Eller så kunde de äta i matsalen tillsammans med andra. De trivdes där, som jag minns det. Jag hörde aldrig att de klagade. Och inte svalt de ihjäl heller.

De som åldrades där var inte så dåliga. De flesta var nog inte heller dementa. De klarade att prata och skämta och att umgås. Det fanns aktiviteter. Sång, musik, gudstjänster och andra sammanhang där de kunde umgås socialt. Där fanns arbetsterapi för de som ville handarbeta eller slöjda.

Min farmor som levde ensam i ett hus och mådde så dåligt av det att hon tappade aptiten och fick depressioner, blev tio år yngre när hon kom till ålderdomshemmet, kändes det som. Där kände hon sig trygg eftersom där fanns personal dygnet runt. Hon hade andra människor att äta tillsammans med. Maten var god och nylagad. Hon fick ansvaret för lutfisken som man la i blöt och ansvar också för andra sysslor. Hon fick känna att hon behövdes. Där var aktiviteter, liv och rörelse. Hon levde flera år på ålderdomshemmet och trivdes bra där. 

Jag vet att man inte kan vrida tillbaka klockan. Men jag önskar att det fanns alternativ som dåtidens ålderdomshem också idag för äldre människor.

För inte kan det väl vara så att man från politikers håll krasst ser att åldrande människor dör snabbare om de äter dålig, kall mat, inte har någon att äta tillsammans med, lever mycket i ensamhet och isolering. En åldrande människa som dör snabbare, en kostnad mindre. Men det händer att jag undrar.

12 kommentarer:

  1. Mina ögon tåras...

    Så oerhört ledsamt för dig och din mamma!
    Jag som för det mesta är mycket kritisk när det gäller politiker och beslutsfattare... Inte ens jag kan någonsin tänka mig att Politiker tänker så!
    Men det är mycket plågsamt, ledsamamt och olyckligt för alla inblandade. Av väldigt många olika anledningar...
    Äldre människors olika sjukdomar kan vara mycket komplicerade och mycket svåra att begripa sig på både för anhöriga och vårdpersonal....

    Jag är verkligen ledsen för din mammas och din situation ♥

    Varm kram Anna-Karin....

    SvaraRadera
  2. Nej skrek hon på dig och slängde äpplen ? Jag har för mig att hon skrek på dig när du var liten med ? Det där känns olustigt ... Har varit med om det själv. En stor kram till dig Anna-Karin, du får tänka att det är något som ligger bakom o i get personligt.
    Jag äter också jättedåligt nu, som om jag var pensionär men har upptäckt att Amandas risgröt med Mango går ner. Det kan jag rekommendera, inte fel att äta sådant tycker jag.
    Ja det verkar som att de vill svälta våra gamla..........det ÄR sjukt. Minst sagt.
    Kram från Carola

    SvaraRadera
  3. Detta har ja upplevt många gånger under när ja jobba i äldrevården ja tror att det tillhör nytid
    vi behövs inte längre och kostar förmycke och det känns att de är i vägen . Den gamla tiden hade de uppgift att fylla , Nu är vi ett företag som alla ska tjäna pengar på .Kram till ER lägg äpplen i korg sluta inte gå dit Anhöriga ni behövs och frivilliga KRAM PÅ ER :) 73åring

    SvaraRadera
  4. Det var hårdsmälta bud Anna-Karin. Jag håller med dig, du
    har rätt i varje stavelse. Hjälper en styrkekram från Kalle??

    Tungt och bedrövligt. . . . . . . . . . Det finns inte råd
    Det lilla ordet illa . . . . . . . . . . . . med ålderdom och sjuka
    förmörkar livet. . . . . . . . . . . . . . . Så rika är vi.

    På min ort finns tre vårdhem. Ett för ”tosingar” ett stort för
    sjuka gamla och ett för bara gamla. Vet ej vart jag hamnar ;)

    SvaraRadera
  5. Gökboet: Jag är också ledsen att det är som det är nu igen med min mamma. Men jag kommer nog att vänja mig, hoppas jag. Det är naturligt att människor åldras och som du skriver så åldras man på olika sätt. Men en mamma är mamma och kanske väcker hennes åldrande till liv i mig alla de gånger jag skilts från henne för många år sedan, när jag var i fosterhem bl a. Men jag kommer att klara det. Jag har fint stöd från både mammas sköterska och från hemtjänsten. Jag är så glad att jag har det kontaktnätet som jag har idag. Vissa dagar kommer att vara bättre, andra sämre den här tiden, tror jag.

    Tack för att du kan beröras, för att du är människa. En fin helg önskar jag dig. <3

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Carola: Jo, hon skrek på mig och slängde äpplena på mig. Skrik har jag varit van vid i hela mitt liv och en del annat också. Men inte att hon slängt något på mig. Men det accepterar jag inte, då går jag.

    Jag är glad att du är min vän, Carola, både här i bloggarna och IRL. Det känns fint att veta att det finns en annan människa som förstår hur det känns att ha det så med sin mamma. Huvudsaken för mig är att jag inte sprider samma beteende vidare genom att vara så själv mot t ex mina egna barn, det har jag bestämt mig för redan innan jag fick barn att inte göra så mot dem.

    Risgröt (barngröt) funderade jag själv på att köpa till min mamma. Det kan funka riktigt bra för dig, tror jag. Jag önskar att du mår bättre snart igen.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. 73-åring: Tack för din tänkvärda kommentar till mig om det jag skrivit.

    Jag tror som du att det här med de äldre och maten är mycket mer komplicerat än det kan låta. Det handlar om så mycket mer för att en äldre människa ska äta. Det behövs att den äldre människan känner att hon har en mening i sitt liv fortfarande. Att hon har någon att äta tillsammans med. Att hon kan känna sig trygg. Att hon har andra människor att tala med. Något att sysselsätta sig med, med den kraft hon/han har. Men det pratas inte så mycket om det, tycker jag. Det talas mest om näringsinnehållet i maten, som så klart också är viktigt.

    Det är stora förändringar som har skett inom äldreomsorgen. En del har varit bra och för vissa passar det utmärkt. För andra är förändringarna kanske inte lika bra. Det skulle finnas fler alternativ, tycker jag. Och framförallt skulle det finnas plats för alla de äldre som behöver boenden.

    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  8. Kalle: Tack för din styrkekram. :)

    Vilket hem tror du själv att du kommer att hamna på, Kalle?

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Nejmen, jag förstår ingenting. Jag skrev ju en kommentar igår?? Nu finns den inte.
    Känner med dig och förstår att det är svårt att orka. Att vara anhörig är nog så svårt och något stöd får man inte. Tänker på dig. kram cathrin

    SvaraRadera
  10. Det var bra att du gick därifrån när hon började slänga saker , så hon tänker efter. Ja erfarenheterna är lika.
    Tänkte fråga om du tappade matlusten i klimakteriet med ? Ingenting är gott, jag får tvinga i mig en macka på morgonen om jag i te tar gröt, sen blir det gröt o apelsiner hela dagen.
    Kram carola

    SvaraRadera
  11. Cathrin: Ja, se den här cyberrymden. Ibland händer det märkliga ting här. ;)

    Tack för att du läste och för det du skriver till mig. Det är jobbigt just nu, mamma äter nästan inget alls. Jag undrar hur länge det ska vara så här. Men så är livet ibland, jag försöker att ta hand om mig, men just nu har jag sömnrubbningar igen. Jag är väldigt trött.

    Stor kram

    SvaraRadera
  12. Carola: Jo, det var rätt av mig att lämna henne när hon kastade saker på mig. Det finns gränser för vad jag tar som människa.

    Jag skriver det nu igen, jag är så glad att jag lärt känna dig, Carola, för eftersom vi har vissa lika erfarenheter känner jag mig mindre ensam om just det här. Det är svårt för andra att förstå just detta, tror jag, de som inte själva upplevt det.

    Jag tappade aldrig matlusten i klimakteriet. När jag var deprimerad gjorde jag det. Men det är enda gången i hela mitt liv som jag tappat matlusten. Jag har alltid varit en matglad person. Med hög ämnesomsättning, som tur är. ;) Men man kan ju tappa matlusten efter en infektion, tänker jag. Och av mycket stress kan man tappa matlusten också. Kanske klimakteriet också, jag vet inte faktiskt.

    Stor kram

    SvaraRadera