lördag 14 januari 2012

Den första kloklippningen



I förrgår gjorde jag och tonåringen den första kloklippningen på Mimmi. Ungefär en gång i veckan ska man klippa klorna på en liten hundvalp. Mimmis klor var nyklippta när vi hämtade henne hos uppfödaren. Därför har vi inte behövt klippa klorna på henne förrän nu.

Om man inte vill klippa klorna själv på sin hund, kan man göra det till exempel på Djurmagazinet eller Rilo här i Jönköping. Då kostar det hundra kronor. Ganska mycket, tycker jag, för att få klorna klippta på en hund. Bättre att försöka vänja Mimmi vid att det är vi själva som klipper klorna på henne och att göra det till en fin upplevelse för henne.

Jag virade in henne i en varm, mjuk fleecefilt och höll henne i mitt knä. Sedan tog jag fram en liten tass i taget och höll den i min hand. Tassarna var alldeles avslappnade. Jag matade henne med hundgodis medan tonåringen klippte klo efter klo.

Det gick hur bra som helst. Tonåringen är van vid att klippa klorna på sin dvärgvädurkanin.

Jag är som så ofta både oborstad och osminkad på bilderna här i min blogg. Fast jag ler i alla fall. Sådan matte, sådan hund. Trött är jag också, efter det som hände med min mamma häromdagen. Oförutsedda händelser, oro och sjukhusbesök tar på mina krafter. Jag försöker att återhämta mig nu igen så gott jag kan.



8 kommentarer:

  1. Vad fina ni är :D Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Double J: Tack! :)

      Fast jag tycker själv att jag ser väldigt trött ut på bilderna mot hur jag brukar se ut. Fast visst kan man vara fin också när man är trött. Det är mänskligt. :)

      Kram

      Radera
  2. Jaså ska man klippa dem en gång i veckan när de är valpar, det visste inte jag ? Nej här har vi jättesvårt att klippa Mollys tassar, hon biter oss, värsta föreställningen. Så kanske vi kan ta det här erbjudandet för 100 kronor. Billigt för oss som får kämpa i timmar med hennes tassar :)

    Jag tycker du passar bra utan smink, jag hade inte tänkt på det.
    Kram från Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carola, jag läste att man ska klippa klorna på en valp en gång i veckan. Dels är de ju vassa, klorna, det är som med små bebisars naglar. Sedan tror jag att det är bra för att hundvalpen ska bli van vid att man klipper klorna på dem.

      Jag fick tipset om att vira in Mimmi i en varm filt när vi klipper klorna på henne. Tipset fick jag från en veterinär. Kanske var det just det som fick henne lugn. Jag vet inte. Det kan säkert också skifta mellan olika hundraser och hundar. Mimmi verkar ju vara en riktig liten tuffing, nästan inte rädd alls. Lite försiktig ibland, fast inte rädd.

      Ja, testa du Rilo eller Djurmagazinet. De sa där att man helst ska boka tid innan, för det är väldigt många som vill ha hjälp med kloklippningen på sina hundar. Kanske kan ni bryta ett "dåligt" mönster hos henne genom att låta någon annan göra det också, tänker jag.

      Det är nog mest ögonen det märks på om jag är sminkad eller osminkad. Jag sminkar mig väldigt lite normalt. Mina glasögon gör att mina ögon ser mindre ut än de egentligen är, jag är så närsynt. Så just därför är det fint om jag sminkar mina ögon lite, tycker jag.

      Kram

      Radera
  3. Du är fin ändå både oborstad och osminkad. Tycker ofta jag hör hur folk bävar när det är dags för kloklippning- men din Mimmi verkar klara det med galant. kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Cathrin! Så snälla ni är mot mig här i bloggvärlden.

      Jag bävade själv inför kloklippningen, undrade hur i hela friden vi skulle få henne att sitta stilla, så busig som hon är just nu, som en liten krullhårig tonåring. Fast till min förvåning gick det hur lätt som helst. Kanske för att vi virade den varma filten omkring henne, jag vet inte. Och så fick hon hundgodis av mig när dottern klippte hennes klor. ;)

      Kram
      Anna-Karin

      Radera
  4. Hej manikyristen -heter det så- Inget nagellack? Sen ska ullen klippas, eller småpudlar slipper se så där onaturligt konstiga ut med tofsar bak o fram.
    Vi hade en boxer som en klåfingrig veterinär kupera svansen på. Mor skällde ut honom. "Nå, men jag tar inget för det" -Du kan få svansen, din#&#.. Bevittnat av Kalle. Kram Anna-Karin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalle, ja, nu är jag manikyrist också, var ska detta sluta? Nagellacket struntade vi i den här gången.

      Om ungefär en månad är det dags att klippa håret i hennes ansikte. Hon ska inte ha "lejonklippning", Mimmi. Hon ska vara korthårig och lite lockig, som ett får ungefär, har jag tänkt. Kanske med en liten tofs uppe på sitt huvud. Det är intressant med pudelns hår, att det växer hela livet, precis som på mig. Det går att byta frisyr på henne ibland om jag vill det.

      Stackars boxer...

      Kram
      Anna-Karin

      Radera