tisdag 31 januari 2012

Mimmi intar kattens matplats


Idag när min katt skulle äta ur sin matskål gick Mimmi dit och ställde sig alldeles nära intill min katt. De är ungefär lika stora nu, Mimmi och katten. I alla fall om man räknar med Mimmis krulliga päls.

De stod där tillsammans på golvet och tittade ner i min katts matskål. Min katt åt någon bit. Mimmi tittade på. Plötsligt vände sig min katt om och gick därifrån. Mimmi försökte hoppa på henne bakifrån, liksom "para sig" med henne.  Eller om hon nu lekte, vad vet jag.

Där gick gränsen för min katt. Hon stack iväg så fort benen bar henne. Sedan fixade jag så min katt fick äta sin mat uppe på köksbordet i lugn och ro.

En så otroligt snäll katt jag har. Hon är nästan för snäll mot lilla Mimmi. Fast hellre det än motsatsen i alla fall.

Jag undrar var uttrycket "som hund och katt" kommer från? Inte från hur min hund och min katt har det tillsammans i alla fall så här långt. I morse gick min katt medvetet rakt fram och la sin nos mot Mimmis nos. Mimmi såg något förvånad ut och stod alldeles stilla efteråt. Lika förvånad var jag. Och glad. 


6 kommentarer:

  1. Vad gulligt. Jag har en daghund och jag oroar mig för att det ska bli slagsmål om vi skaffar en katt, men inte ett måste. Men nog en fördel (tror jag) om katten redan är på plats och hunden får anpassa sig efter den. kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört om att det är bra att katten är först på plan, så att säga. Fast jag har ingen aning om det stämmer. Så fint att du har en daghund! Jag tycker att lilla Mimmi ger mig så mycket glädje. Och det är så roligt att ha med sig henne på promenad, att ha en promenadkompis.

      Kram

      Radera
  2. Hej hundägaren. Katter är förnäma och autonoma djur.
    De låter sig inte styras hur som helst och de ser ned på
    hundar som dresseras och betingas till cirkuskonster.
    Den uppfattningen har jag fått i många fall.
    Mjau.mjau Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske att katter ser ner på hundar, jag vet inte. Fast jag känner som att min katt gillar Mimmi, gillar att titta på när hon leker till exempel. Ibland så dras hon med och börjar leka själv då och det är bra för henne, hon är lite gammal och seg annars ibland, vill helst ligga stilla eller sova.

      Mjau, mjau..

      Radera
  3. Så gulligt att de blivit lite kompisar, Mimmi försöker visst ställa in sig där hahahha vad gulligt.
    Mollys kompisar är ju Nettans två katter, de leker verkligen.
    kram från Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så roligt att se hur de närmar sig varandra allt mer, Mimmi och min katt. Accepterar varandra. Det är så att mitt hjärta smälter när jag ser det.

      Aha, Molly leker med två katter, så härligt!

      Kram!

      Radera