söndag 1 januari 2012

Utmaning från Linda


Jag har blivit utmanad av Linda i bloggen Linda, Inez och Drömma.  Min uppgift är att svara på tio frågor om mig själv och det gör jag gärna. Tack, Linda, för att du tänkte på mig.

1) VAD GJORDE DU FÖR TIO ÅR SEDAN?

För tio år sedan var jag på väg ut ur en djup utmattningsdepression efter en mycket lång tid med stark stress i mitt liv. Jag försökte hitta tillbaka till mitt glada jag igen. Jag var sjukskriven på heltid, sörjde mycket att jag inte kunde arbeta längre och livet gick både i moll och helsvart just då. Jag var gift och hade två döttrar, 9 och 13 år gamla. Jag började känna en stark längtan inifrån mig själv att skaffa mig en katt. Det gjorde jag och idag är hon nio år gammal. Hon har varit mycket viktig för mig och gett mig och min familj så mycket glädje och kärlek.


2) VAD GJORDE DU FÖR ETT ÅR SEDAN?

För ett år sedan hade jag nyligen startat eget som frilansjournalist (Skrivklådan). Jag hade långsamt tagit mig tillbaka till 25 % arbetsförmåga och jobbade med den kraft jag hade då. Jag var utförsäkrad och undrade hur det skulle bli för mig ekonomiskt så småningom. Min åldrande mamma mådde dåligt och jag gav mycket tid och kraft till henne för ett år sedan. Jag planerade för min dotters studentexamen. 


3) FEM SNACKS DU GILLAR  

Jordnötsringar, ostbågar, jordnötter, cashewnötter, choklad.


4) FEM SÅNGER DU KAN HELA TEXTEN TILL:

Kom i kostervals, Bä bä vita lamm, Den blomstertid nu kommer, När det lider mot jul, Små grodorna.
 

5) FEM SAKER DU SKULLE GÖRA OM DU VAR MÅNGMILJONÄR:

Köpa eller hyra ett litet hus i södra Frankrike där jag skulle kunna bo under vinterhalvåret och skriva, skriva, skriva. Ge en summa pengar till några organisationer som uträttar bra saker för världen, som t ex Läkare utan gränser, BRIS och Maskrosbarn. Bjuda de människor jag älskar på en resa. Bjuda mig själv på en retreatresa eller vandra den kända Pilgrimsleden till Santiago de Compostela. Resa till den plats i Spanien där min pappa levde den sista tiden i sitt liv och där han också dog för 23 år sedan. 


6) FEM DÅLIGA VANOR: 

Vill gärna äta lite godis ibland, glömmer ibland bort att ta hand om mig själv för att orka ta hand om andra (nu kommer jag inte på fler dåliga vanor som jag har). 


7) FEM SAKER DU GILLAR ATT GÖRA:

Skriva, promenera (gärna nära Vättern eller havet), yoga/meditation, titta på solnedgången eller en stjärnhimmel, vara med människor jag älskar. 


8) FEM SAKER DU ALDRIG SKULLE KLÄ DIG I, ELLER KÖPA:

Riktigt högklackade skor, uniform, stickad klänning som sticks, så där kortkort kjol att man ser trosorna, leopardmönstrat. (Fast man ska aldrig säga aldrig ...). 


9) FEM FAVORITLEKSAKER:

Såpbubblor, pennan, pappret, laptopen och kameran. 


10) TIO PERSONER JAG VILL SE GÖRA DEN HÄR UNDERSÖKNINGEN:

Jag avstår från att välja ut några särskilda bloggare. I stället får den som vill som läser det här svara på de tio frågorna. Antingen i en kommentar här till mig eller för sig själv eller i sin blogg. Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Ahh, tack! Nu känner jag dig ytterligare lite bättre..
    Såpbubblor är ju kul, det glömde jag att man kunde ha som leksak... I somras stod barnen på taket tilll sommarstugan och blåste bubblor för glatta livet :)

    SvaraRadera
  2. Huset i Frankrike skulle ju inte vara dumt :) Undras om jag hinner anta utmaningen..
    kram från Carola

    SvaraRadera
  3. Linda: Såpbubblor gillar jag att blåsa. Det är roligt att blåsa såpbubblor med katter och hundvalpar också, gissar jag. Jag brukar blåsa såpbubblor för min katt på sommaren ibland. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Carola: Det du, ett litet sött stenhus i södra Frankrike. ;) Det blir inte billigt, antagligen. Men drömma kan man alltid göra. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Detta är egentligen helt off topic...men jag tänkte på när du skrev att du nu orkar jobba 25%.
    Jag läste detta i Sanna Ehdins blogg:

    http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry
    /stress_stadierna

    och det finns ju vissa vitaminer och mineraler som man borde få i sig för att kroppen skall kunna återhämta sig, och jag orkar ju jobba 75% nu, men sen är min kraft slut, så jag tänkte att det kanske också har med kroppen att göra att jag inte orkar mer, så jag har nu köpt kost-tillskott (Super Vitalis, ,märke:Holistic. och sen D-vitamin.) och tänkte testa om det hjälper mig. Jag har bara testat i en vecka så jag vet inte ännu. Men det kanske vore något för dig också att testa ;-)

    Hoppas du har en bra dag!
    Kram Fredrik

    SvaraRadera
  6. Fredrik: Tack för länken!

    Visst är det viktigt att tänka på vad man äter. Jag tror på att man ska äta allsidigt och regelbundet. Och inte alltför mycket socker, så man undviker blodsockerfall. Tack för dina tips till mig. :)

    Allt gott!

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera