tisdag 29 maj 2012

FK begär nytt läkarutlåtande - fördröjer beslutet

Jag fick brev från min läkare igår. Det låg där prydligt och fint på bordet och "välkomnade" mig när jag kom hem efter sjukhusbesöket. Det kändes som ett nytt slag i magen på mig, matt i hela kroppen som jag var just då.

FK hade begärt in ett nytt läkarutlåtande från min läkare. De förhalar beslutet som vanligt. Medan jag får leva i ovisshet och med noll kronor i ersättning under tiden. Samtidigt som Försäkringskassan själva gör stora vinster.

Det här är verkligen ett mycket "läkande" system för den som blivit sjuk av stress.

Min läkare uppmanar mig att söka permanent sjukersättning till 75 % igen. Hon hade skrivit detsamma till FK, att allt är uttömt när det gäller mig och arbetsträning/rehabilitering och att hon anser att jag ska ha permanent sjukersättning till 75 %.

Jag tänker söka om permanent ersättning igen. När jag bara har hämtat lite kraft. Så jag orkar kontakta Försäkringskassan och min handläggare där. 

Någonstans får jag acceptera att det är som det är med mig. Och känna tacksamhet över att jag lever.

Jag ska skaffa mig ett bra liv.

Trots allt.

8 kommentarer:

  1. Ja, jag bara suckar när jag läser ditt inlägg. Du är inte ensam om dina erfarenheter.
    Var finns utredningen om hur stor del FK har har i att förlänga tillfrisknandet??
    Håller mina tummar för en snabb lösning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, var finns utredningen om hur stor del FK har i att förlänga tillfrisknandet hos många sjuka idag? Intressant fråga.

      Det finns i alla fall bevis på att de som utförsäkrats i nästan alla fall är sämre efter att de genomgått arbetslivsintroduktionsprogrammet än de var innan de utförsäkrades. Stresshormonerna stiger direkt vid utförsäkringen och hinner inte sjunka tillbaka till den nivån de var dessförinnan på mycket lång tid. Ett otroligt sjukt experiment med sjuka människor, tycker jag.

      Kram och allt gott till dig!

      Radera
  2. Anna-Karin!
    Lider med och önskar att allt löser sig snart, all den här oron måste ta oerhört på krafterna.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet knappt om oron tar på mina krafter längre. För det känns som att mina krafter redan nästan är slut. Som att jag inte längre har några krafter att ta av, helt enkelt. Jag har backat rejält i mitt tillfrisknande. Inte bara på grund av Försäkringskassan, men den har inte precis gjort det mindre stressigt för mig.

      Tack för din empati.

      Kram och allt gott!

      Radera
  3. Hej igen sjuklingen. NU tror jag att du ganska snart har dina 75% från FK. det vore ju katastrof för dig annars. Bara du inte svimmar av överraskningen. :)
    Hjärtlig kram från Kalle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se, Kalle, vad de kommer fram till på FK. Jag kan inte göra mer än det jag har gjort nu. Så jag är nöjd med mig själv så som det är. Fast jag längtar efter att få ett besked och jag önskar att det ska vara ett positivt besked för min del.

      Kram och allt gott!

      Radera
  4. Så de håller på...Jag vet inte vad jag ska säga !!!
    Du har ju nog med vaxproppen som de inte lyckas få ut.
    Kram från Carola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som de håller på, FK. Knappt att jag tror att det är sant, att de orkar "jaga" sjuka människor som de gör.

      Vaxproppen är det minsta besväret av dem alla i mitt liv just nu. Fast ändå det mest störande på något sätt. Eftersom det suger musten ur mig när jag inte kan sova för att det gör så ont. Och inte höra som jag brukar, inte lyssna på musik t ex. Fast det blir bra med örat, det ordnar sig.

      Jag önskar att jag får ett snabbt besked från FK i alla fall. Idag har jag skickat in ansökan om permanent ersättning till 75 %. Får jag inte det beviljat tänker jag överklaga den här gången.

      Kram och roligt att höra från dig, hoppas att du har det bra. :)

      Radera