måndag 7 maj 2012

Mörkret i livets botten


Livet är kuperat. Ibland hamnar man längst där nere. I mörkret. I livets botten.

Ibland måste man ända ned i botten för att långsamt börja vägen uppåt igen.

Eller?

Måste man verkligen det?

Finns det en möjlighet att vända uppåt innan man nått botten?

Just nu känns det ibland för mig som att jag är på livets botten igen. Det är då, kanske när jag sitter i fåtöljen och ser ut på allt det nyutspruckna gröna sköna därute genom fönstret, som jag påminns om att jag varit i ett djup så mycket djupare, så mycket mörkare än det här. Det mest bottenlösa mörker jag upplevt i mitt liv.

Kanske är det rädslan för att hamna där igen som får mig att tvinga mig själv iväg till köket för att plocka lite med direktreklamen, vattna en av pelargonerna där i fönstret, nypa bort ett visset blad eller att ge hundvalpen vatten att dricka. Helt enkelt göra precis vad som helst utom att bli liggande kvar i sängen eller sittande kvar i fåtöljen. Alltför länge. Kanske är det rädslan? Eller kanske är det kärleken? Kärleken till ... livet.

Därför att jag vet, sedan den gången jag var där, i det djupa mörkret på livets botten, att liv handlar om rörelse. Rörelse är liv. Liv är rörelse. Stillhet är bra, fast i längden inte bra för vare sig kropp eller själ. Och alldeles särskilt dåligt för den trötta själ som sörjer, saknar, misströstar. Stillhet är bra. I många små doser varje dag. Fast inte hela tiden.

Det kvittar egentligen vad man gör, nästan, när man är i mörkret på livets botten eller i närheten av det mörkret. Så länge man rör sig, är man levande. Så länge det rör sig där inne i hjärnan, är man levande. Om det känns som att där inte är något liv, får jag försöka fylla det med liv.

Jag häller upp ett glas vatten. Till mig själv. Dricker.

Rörelse. Vatten. Liv.

Kärlek.

Hopp ...

10 kommentarer:

  1. Bär med mig samma rädsla...

    Varma vårsolshälsningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ska vi ta oss till med den här rädslan för att hamna där igen, på botten? Jag försöker omvandla den till kärlek till livet. Bejaka livet i stället för rädslan för hur det var en gång.

      Varm kram

      Radera
  2. Man blir orolig,
    håglös, viljelös och trög.
    Det är månens fel!

    Och nu är den oss som allra närmast i sin
    rörelse, belyst eller i mörker betyder inte
    så mycket som gravitationen, som gräver
    i oss sedan urminnes tider.
    Men det går över Anna-Karin. Med hopp
    från Tallebackens observatorium.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir bättre, det tror jag också, Kalle. Vad än det nu beror på.

      Kram

      Radera
  3. Trodde att det var bara jag. Min behandling.
    På något vis känns det skönt att andra känner likadant.
    Samtidigt känns det sorgligt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du berättar, Marika, att du känner igen dig när du läser här. Det betyder att jag inte är ensam om det jag känner. Det känns fint. Och samtidigt sorgligt, precis som du skriver.

      Allt gott till dig! Kram!

      Radera
  4. Kära A-K, jag räcker ut en hand till dig. Jag är själv snart där, men försöker som du att kämpa för att hålla mig ovan ytan. Jag vet inte vad jag ska säga, jag önskar dig all kraft, att du kan känna ljuset innan du nått djupet. kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Cathrin, det är bland det finaste man kan göra som människa, att sträcka ut en hand till en annan, tycker jag. Jag gör detsamma till dig, även om det är en hand genom cyberrymden så brukar det kunna kännas värmande i alla fall.

      Jag tror att det blir bättre. Fast ibland får saker och känslor ta den tid den tar. Acceptans. Tillit. Hopp.

      Varm kram

      Radera
  5. Är också så fruktansvärt rädd Anna-Karin
    Känns som bottenlös skräck...vill inte tänka tanken klar
    Sträcker ut min hand mot din...kanske de möts
    Kanske kan de ge lite tröst till varandra...som en sort livslina

    Kram i majkvällen... som jag inte orkar ta in
    det är lite sorgset

    Din vän Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där rädslan kan kännas förlamande. Känslor kommer och går, för det allra mesta. Jag tillåter mig känna det jag känner och plötsligt är jag i en annan känsla.

      Tack för din hand, jag sträcker ut en hand tillbaka till dig, Louise. Det är verkligen sorgligt att inte orka ta in en vacker majkväll, jag minns hur det kunde kännas och lite känns det så också nu för mig, fast inte som när det var allra värst.

      Ta väl hand om dig, jag blev glad att höra från dig här i min blogg.

      Varm kram

      Radera