måndag 5 maj 2014

Älskade Mårbackapelargon


I helgen fick jag tag i fina Mårbackapelargoner till köket. Det var ett riktigt bra pris. Mårbackapelargonen är ju annars ofta betydligt dyrare att köpa än andra pelargoner.

Nu tänker jag ta väl hand om de här pelargonerna. Övervintra dem. Det är ju en av de stora fördelarna med pelargoner, att man kan ha dem år efter år. Så småningom brukar de kännas som fina vänner för mig.

Mårbackapelargonen ska ha funnits ända sedan 1870. Minst.

Tala om klassiker till blomma!



#Blogg100 - Dag 67

6 kommentarer:

  1. De vackraste pelargonerna tycker jag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag också, Eva. :) En gång i tiden, innan min utmattning, hade jag 24 Mårbackapelargoner här hemma. ;) :)

      Rosenpelargon är en annan favoritpelargon för mig.

      Kram

      Radera
  2. Så fint Du har det i ditt kök.

    Mårbackapelargonen, och jag tränar på vänskapen :)
    Den är fin, men jag vet inte riktigt hur jag ska få den att trivas sådär jättegott hemma hos mig...så ännu så länge tycker jag att vanliga pelargoner är mer robusta överlevare.

    Kramen Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Eva! :) Jag har målat hela köket själv, väggar, luckor, lister. Allt utom taket. Det var så roligt att måla den gången! :)

      Min mamma hade ljuvliga Mårbackapelargoner. Hon gav dem mycket jord. Krafsade i jorden. Gav dem näring en gång i veckan. Och så tror jag att hon pratade mycket med dem också. Älskade dem gjorde hon, precis som jag själv gör med Mårbackapelargoner.

      Hennes allra första Mårbacka kom från en liten stickling som hon hade stulit. Kanske att det också hade att göra med att de blev så friska och livskraftiga. ;) :)

      Jag har kvar en av min mammas Mårbackor hemma hos mig. Och jag vårdar den mycket ömt.

      Kram

      Radera
  3. I år växer de gula gulliga maskrosorna liksom i små buketter,
    ser så näpet ut här i Tallebacken
    Förståndigt Anna-Karin att du tagit värmerocken på dig,
    i detta ombytliga vårväder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en stark känsla för detaljer, Kalle. Som när du berättar om maskrosorna. Så praktiskt med en liten bukett helt färdig där av maskrosor. :)

      Kram

      Radera