onsdag 3 september 2014

De drabbade sjuka kan inte alltid rösta

Det är ett mycket viktigt val i år. Inte minst när det gäller sjukförsäkringen. Något som angår oss alla. För vem som helst av oss kan bli sjuk. En granne. Arbetskamraten. En vän. Våra barn. Eller våra barnbarn.

En sida som det inte så ofta talas och skrivs om, är att alliansens politik har slagit så hårt mot sjuka människor som ibland är så sjuka att de inte ens orkar rösta. 

Jag var själv en av dem en gång och glömmer aldrig det. 

Så sjuk att jag inte kunde ta mig till en vallokal för att rösta. 

Så sjuk att jag inte kunde skriva mitt eget namn så att någon annan kunde rösta åt mig. 

Och jag frågar mig: 

Hur påverkas demokratin av en politik där man slår så hårt mot svaga människor som alliansens politik har gjort de senaste åtta åren?





#svpol#val2014#socialpolitik

3 kommentarer:

  1. Men bästa Anna-Karin, vi har ju redan sedan flera år tillbaka den allra
    skickligaste regering som detta land någonsin kan frambringa ;) ;) ;)
    Sett härifrån den vrånga Tallebacken iaf, ((Kram)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du Kalle, vad ska jag svara dig tillbaka? ;) :)

      Tack för din hälsning till mig från Långaryd, jag blev väldigt glad och överraskad över det fina vykortet från dig. :) Har kortet liggande på bordet intill min fåtölj där jag sitter och bloggar.

      Den marknaden i Långaryd skulle jag gärna vilja åka på någon gång.

      Min farmors bror hette Gunnar och bodde i Hyltebruk. Han var fotograf. Jag vet inte om det är samme Gunnar som du skriver till mig om. Kanske att du vet?

      Kram
      Anna-Karin

      Radera