torsdag 4 september 2014

Gullris - en piggelinblomma


Solen strålar som att sommaren aldrig vill ta slut. Jag rensar i högar som blivit liggande under den heta sommaren 2014. Funderar kring lite av varje. Lite gullris i en vas och vips är köket helgfint!

I trädgården blommar gullriset på flera olika ställen. En överlevarblomma. Lyser upp med sina gula blommor.

Gullris, en gammaldags växt som man också kan hitta friväxande ute i naturen. Den är så vacker, tycker jag. Hållbar när man sätter den i vas. Tålig och livskraftig som perenn växt i trädgården.

4 kommentarer:

  1. Så fräscht och fint du har det därhemma i ditt kök.

    Gullris...den tror jag att Farmor hade vid sitt hus ute på landet, och den växte jag upp med på gården därhemma i stan...och jag tyckte alltid att det var en sån tacksam växt, och så fin.

    Önskar Dig en skön helg <3
    Kramen Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackra blommor lyser upp vilket rum som helst. :)

      Jag tycker mycket om gullrisen. Så fint du berättar om din farmor och den växten.

      En skön helg önskar jag dig också!

      Kram

      Radera
  2. Här i Tallebacken blommar en del maskrosor för andra
    gången i år. De är outförsäkringsbara. ;)
    Med all säkerhet är Gunnar Nilsson 1903-1979, fotograf
    i Hyltebruk, din släkting och tillika med i Långarydssläkten.
    Slå upp band 3 sid 1220.
    På min hastigt påkomna semestertripp till Långaryds marknad
    åkte vi genom Hyltebruks Storgata. En ICA-handlare hade hängt
    upp sin skylt lodrätt så vad man såg var en ilsken blick från en
    kroknäst gubbe med stramt hopknipen mun. Foto kommer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maskrosorna har tur de, att de är outförsäkringsbara. ;) :)

      Ja, fotografen Gunnar Nilsson var min farmors bror. Jag har hälsat på honom i Hyltebruk när han levde. Minns hur det såg ut hemma hos honom och minns samtalen med honom.

      Tack för sidhänvisningen. Först får jag börja med att leta efter var i hela friden jag har de böckerna nu. ;)

      Jag ser fram mot ditt foto, Kalle.

      Kram och ha en skön helg!

      Radera