måndag 9 oktober 2017

Att börja om i ny jord - pelargonsticklingar


Två nya pelargonsticklingar fick jag idag när jag klippte ner Mårbackorna inför vinterförvaring.

Jag tänker på hur vi i livet ibland skärs av från allt vi varit vana vid. Det som gett oss näring och fått oss att växa och blomma och känna oss rotade.

Tänker på hur man då får hitta något nytt att rota sig i. Bilda nya rötter. Ny växtkraft. Börja växa och trivas och en dag blomma igen. Även om där alltid finns kvar spår från det som var i den planta som är jag.

4 kommentarer:

  1. Vad fint det ser ut i krukorna och det blir nog riktigt vackra pelargoner. Så bra skrivet om detta med rötter som får hitta ny växkraft. Känns som jag själv fått göra det många gånger i livet och det berikar

    Ha en skön dag
    kram från
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ny jord kan kännas riktigt uppiggande i livet även om det kanske inte känns så i början. :)

      Kram

      Radera
  2. Tänk att jag hittade hit från Gerd. Det du
    skriver är perfekt för hur jag önskar en mycket
    närstående skulle vilja se livet - som har själv
    skurit sej av livet och bara existerar i stället
    för att "vara". Hon behöver rota sej igen.

    Tack för inspirationen; kanske jag kan hjälpa
    med de nya rötterna.

    Ruth i Virignia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt välkommen till min blogg, Ruth, så fint att du hittade hit genom Gerds blogg.

      Ibland kan det ta tid att hitta den där nya jorden och att sätta nya rötter. Den tiden kan kännas jobbig som människa. Man känner sig vilsen och tom inuti. Men en dag så brukar det börja slå rot någonstans och så blir det långsamt bättre igen. Bara man inte ger upp.

      Önskar dig allt gott!

      Anna-Karin

      Radera