onsdag 29 augusti 2012

FB-grupp för de estetiska värdena

Moderaternas senaste förslag om att minska antalet platser på de estetiska programmen på gymnasiet har inte bara rört upp mina känslor utan också många andras.

MUF är upprörda och protesterar.

På FB har det nyligen startat en grupp som heter "Försvara de estetiska värdena". Gruppen har redan fler än 7000 medlemmar. Målet är att protestera mot regeringens förslag men också att på längre sikt försvara kulturen och de estetiska värdena.

Det finns många intressanta länkar och uppgifter i den här gruppen.

"Moderaterna får mig att må dåligt", skriver Sanna Lundell i sin krönika, som jag hittade länken till i just den här gruppen.

Det är inte bara Sanna Lundell som mår dåligt av Alliansens politik. Det gör också jag som långtidssjukskriven, de utförsäkrade, barnen och de vuxna i familjer med arbetslöshet eller ohälsa, alla de som drabbas av de ökade klyftorna i Sverige.

Jag anser att vi alla mår dåligt på längre sikt av ett samhälle som motarbetar kulturen och de estetiska värdena, som ökar klyftorna och barnfattigdomen. Sverige är idag ett samhälle i en brant utförsbacke mot mer kriminalitet, mer våld, mer hat och konflikter mellan människor.

Jag vill se en vändning till ett människovänligare samhälle.

Ett samhälle med hjärta. Ett medmänskligt samhälle.

Ett samhälle för människor.

8 kommentarer:

  1. Inga kommentarer! Är det ingen mer än Kalle som
    håller med dig i dessa viktiga ämnen?

    Livet är en fest
    anser politikerna
    festar upp vår skatt

    Jag håller också tassarna för din Molly, Anna-Karin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att du håller med mig, Kalle. Det är stort nog. Du och jag kan ju bilda ett nytt parti, kanske. ;) :)

      Ha en fin helg och allt gott!

      Radera
  2. http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=76&date=2012-08-30

    Efter diverse nyheter, musik och annat gagg pratar programledaren med Katarina Ewerlöf. Pratar om en pjäs av Carol Churchill som nu går - eller ska gå på Stadsteatern.
    Hon säger en del vettiga saker Katarina E..... "Det är jag, jag, jag. Jag har rätt till, jag ska ha. Den solidariska tanken är på fallrepet"
    Lyssna första kvarten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset om länken, jag ska absolut lyssna.

      Allt gott!

      Radera
  3. Såg att hela sändningarkivet kom upp.
    11.00 - 11-30 är det.
    Nyheter och annat får man liksom på köpet :-)

    SvaraRadera
  4. Onsdagen den 29 var en riktig otursdag för mig.
    Felgravering. fel på bankgirolapp, klocka till fel
    person, mm. Och det värsta: fel namn på din kära
    käcka vovve. Oförlåtligt, men det var ju miss i nassen
    Men nu håller jag alltså ”tassarna” för MIMMI !
    Må det gå lilla Mimmi väl. Kram, Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod att du menade Mimmi, Kalle, ingen fara på taket. :)

      Kram!

      Radera